Anketa kandidátov na primátora: Veľký problém – vizuálny smog
Milan Ftáčnik, Ivo Nesrovnal ale aj Tatiana Kratochvílová, kandidáti na primátorské kreslo, sa zhodujú v tom, že vizuálny smog je jeden z najväčších problémov Bratislavy. Kratochvílová dokonca odmietla mať kvôli smogu reklamné bilbordy počas kampane. Riešenie vizuálneho smogu ale každý vidí inak.
Milan Ftáčnik podčiarkol, že mestu pomohla novela stavebného zákona, ale aj to, že sa s niektorými prevádzkovateľmi bilbordov mesto dohodlo o ich odstránení. Situáciu komplikuje podľa neho to, že bilbordy stoja na súkromných pozemkoch.
Prijatie novely zákona – pozitívny krok
Bratislava je zahltená reklamným zariadeniami. Keď sme chceli urobiť poriadok počas štyroch rokov, zistili sme, že dve tretiny zariadení sú na súkromných pozemkoch a iba jedna tretina je na mestských. Čiže keby mesto neumožnilo postaviť ani jeden bilbord, tak tisíc zariadení, to znamená dve tretiny, nám stále v meste zostanú.
Poriadok sa dá urobiť len cez stavebný zákon, ktorý by nám umožnil zasiahnuť aj do súkromných pozemkov. Keďže stavebný zákon štyri roky nikto v tomto smere nezmenil, až teraz, na konci nášho volebného obdobia. Zmenili sa pravidlá, ktoré nám umožnia v budúcom volebnom období do toho vstúpiť razantnejšie.
Filozofia dohody
Preto sme zvolili filozofiu dohody prevádzkovateľmi bilboardov. Povedali sme im: Chceme menej zariadení. Oni povedali: aj my chceme menej zariadení. Tak sme sa dohodli, že niektoré dobrovoľne odstránia. Boli to najmä zariadenia v stredových pásoch. To znamená – Na Bajkalskej, na Trnavskej ulici, tam sa bilbordy zo stredových pásov aj odstránili. Keby sme dohodu nedosiahli, tak tam ešte dnes sú.
Riešenie – cez stavebné úrady
Keď budeme mať silnejšie nástroje zo zákona, tak cez mestské časti, v ktorých sú stavebné úrady, môžeme vstúpiť do odstraňovania čiernych zariadení. Evidujeme veľa čiernych bilbordov, čiernych reklamných zariadení. Do toho musí vstúpiť stavebný úrad, v tomto prípade každá jednotlivá mestská časť.
Tatiana Kratochvílová dokonca odmietla mať v rámci svojej volebnej kampane bilbordy. Tvrdí, že nemôže v svoj prospech používať prostriedok, voči ktorému bojuje.
City light-y áno
Mám niekoľko city light-ov a mám reklamu na dopravných prostriedkoch v Bratislave. Ale odmietla som 90 kusov bilbordov. A práve preto, že si myslím, že nedá sa proti niečomu bojovať, keď vlastne tie isté zbrane používam. Preto som bilbordy z princípu odmietla.
Obmedzenie verejného priestoru
Vizuálny smog je veľký problém Bratislavy. Nielen kvôli tomu, že obmedzuje samotný verejný priestor, ale aj preto, že nás robí necitlivými. Že už nevnímame to, čo by sme vnímať mali. Častokrát si myslím, žej tie reklamy už nemôžu mať taký význam, keď ich je toľko nasekaných vedľa seba. To je iná otázka. Vkaždom prípade si myslím, že vo verejnom priestore by reklamy mali byť značne regulované.
Novela stavebného zákona je zlá
Dúfala som, že novelizovanie stavebného zákona pomôže. Ale nie je to tak. Dokonca ešte zmierňuje pokuty za nepovolené reklamné stavby. Takže toto asi nie je cesta. V každom prípade by bolo treba zmapovať tie reklamné zariadenia, ktoré nie sú povolené, tie takzvané čierne stavby.
Účinný nástroj – cenová mapa
Účinným nástrojom by mohla byť cenová mapa. To by znamenalo, že poplatok za tie reklamné zariadenia v tých lokalitách, ktoré chceme chrániť, by bol podstatne vyšší. Zaviedli by sme progresívne sadzby podľa určitých lokalít.
Odstrániť bilbordy kvôli bezpečnosti na cestách
Už dnes ale treba znova rokovať s krajským dopravným inšpektorátom o tom, že mnohé bilbordy, ktoré sú osadené v blízkosti frekventovaných ciest a križovatiek, môžu spôsobovať zvýšenú nehodovosť a kvôli tomu by mali byť odstránené.
Ivo Nesrovnal sa doslova vyjadril, že v Bratislave je nenormálne množstvo bilbordov. Treba podľa neho prijať zákon na ich odstránenie a riešenie smogu.
V Európe neporovnateľné
V Bratislave je 7 000 bilbordov. Obrovské množstvo vizuálneho smogu. Nenormálne. A neporovnateľné v kontexte Európy.
Podal dva návrhy zákonov
Dvakrát som dal do Národnej rady návrh zákona, aby sa definitívne vyriešil tento problém Bratislavy. Podľa nich samospráva musí mať originálnu kompetenciu regulovať vonkajšiu reklamu na svojom území. Lebo ju teraz nemá. Keď niekto postaví bilbord a má súhlas majiteľa pozemku, tak proste sa mu to musí povoliť. Toto sa zneužíva, a preto je v Bratislave taký obrovský problém s vizuálnym smogom.
Ostro kritizoval primátora Ftáčnika
Primátor s tým nič nerobí štyri roky. Ja som dvakrát navrhol toto systémové riešenie. Ako primátor v tom budem pokračovať, pokiaľ sa návrh v Národnej rade neschváli. Lebo Bratislava vyzerá hrozne. Aj Slovensko mimochodom.
Oslovili sme aj kandidáta na primátora Milana Kňažka. Hneď ako dostaneme od neho reakciu, vám ju prinesieme.
Vizuálnym smogom sa v súčasnosti zaoberajú aj aktivisti a mimovládne organizácie.