Bezplatná linka Ústredia práce bude pomáhať aj deťom
Bezplatná linka, na ktorú môžu občania nahlasovať zneužívanie sociálneho systému, bude efektívnejšia. Rozšíri sa navyše aj na ďalšie oblasti, ktorým sa venujú úrady práce – občania budú môcť na linku hlásiť aj podozrenia zo zanedbávania starostlivost
Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny je jedinou štátnou inštitúciou, ktorá prevádzkuje bezplatnú linku, na ktorú môžu občania hlásiť podozrenia zo zneužívania sociálnych dávok a kompenzácii pre zdravotne postihnutých. Na číslo 0800 191 222 volajú ročne stovky občanov, nie vždy je však možné prešetriť každý podnet. Volajúci totiž zabudnú či nepovažujú za dôležité nahlásiť podstatné skutočnosti. Ak hlásia informáciu o nelegálnej práci, zabudnú napríklad uviesť presný údaj o zamestnávateľovi. Ak nahlasujú zneužitie príspevku, nepovedia presné meno či adresu poberateľa dávky.
//„Chceli by sme, aby ľudia bezplatnú linku využívali vo väčšej miere a pomohli nám tak lepšie kontrolovať zneužívanie systému a nehospodárne nakladanie s peniazmi. Ide predsa o peniaze nás všetkých a malo by nám záležať na tom, aby boli využívane účelne,“ //povedal generálny riaditeľ UPSVR Ivan Juráš.
Ľudia, ktorí na linku zavolajú, preto dostanú v privítaní presnejšie informácie o tom, aké údaje je dôležité nahlásiť, aby bolo možné podnet úspešne prešetriť. Podnety, ktoré občania hlásia na linke sa týkajú najmä oblasti štátnych sociálnych dávok, kompenzácii pre zdravotne postihnutých, ale aj nelegálneho zamestnávania, predovšetkým uchádzačov o zamestnanie vedených v evidencií úradov práce. Tieto podnety prešetruje Ústredie práce, prípadne ich odstupuje na prešetrenie úradom práce, inšpektorátom práce a Sociálnej poisťovni.
Keďže do agendy úradov práce, sociálnych vecí a rodiny patrí nielen vyplácanie sociálnych dávok či kompenzácii pre zdravotne postihnutých, ale aj sociálnoprávna ochrana detí a sociálna kuratela, rozhodlo sa Ústredie práce rozšíriť využitie bezplatnej linky aj pre nahlasovanie takýchto prípadov.
Okrem bezplatného telefónneho čísla 0800 191 222 občania môžu naďalej oznamovať prípady zneužívania sociálneho systému aj e-mailom na adresu ústredia kontrola@upsvar.sk, alebo priamo na emailové adresy sprístupnené na internetovej stránke www.upsvar.sk.
Niektoré príklady, ktoré linka pomohla vyriešiť: Anonymná pani nahlásila, že pani A. M., poberá rodinné dávky na syna Dávida, ktorý býva u otca v inom meste. Matka sa nestará o dieťa. Otec dieťaťa potvrdil skutočnosť, že maloletý syn je v jeho osobnej starostlivosti po súhlase a po vzájomnej dohode s matkou dieťaťa. Pani A. M. bolo zastavené vyplácanie prídavku na dieťa, dostáva ho otec.
Anonymný pán nahlásil, že pani Z. V. poberá opatrovateľský príspevok, ktorý je však napísaný na jej dcéru. Tá však už viac ako rok a pol žije v zahraničí a nestará sa o svoju mamu. Pri kontrole sa preukázalo, že dcéra sa nezdržiava doma, opatrovateľský príspevok jej bol odňatý.
Anonymný pán nahlásil, že v bufete v Spišskej Novej Vsi pracujú 12 hodín denne ženy, ktoré sú evidované na úrade práce ako nezamestnané. Podnet sa potvrdil, ženy zamestnávateľ nenahlásil ani do Sociálnej poisťovne. Zamestnávateľovi bola uložená pokuta, ženy boli dočasne vyradené z evidencie.