Dopravný podnik verí, že sa do výstražného štrajku vodiči MHD nezapoja
Vodiči MHD pondelkovým štrajkom nechcú obmedziť cestujúcich, no zároveň avizujú, že sa ich to dotkne.
Ranná doprava v prvý deň nového školského roka (2. 9.) v Bratislave bude skúškou nie len pre vodičov, ale aj pre cestujúcich MHD.
Výstražný štrajk
Od avizovaného výstražného štrajku, ktorý má byť v pondelok od 4:00 do 7:00 hod., totiž nechce predseda odborovej organizácie DPB – Autošofér Jozef Hitka ustúpiť. Uviedol, že nie je na to dôvod, keďže podnik nechcel rokovať. DPB tvrdí opak a verí, že sa do štrajku vodiči nezapoja, prípadne sa ich zapojí len pár.
Autošofér je jedna zo štyroch odborových organizácií DPB. Podnik tvrdí, že ostatné odborové organizácie sa do štrajku nezapoja. Hitka priznal, že nevie odhadnúť, koľko vodičov bratislavskej MHD sa do štrajku reálne zapojí. „Naši vodiči nerobia pravidelné zmeny, ale v služobných zadeleniach. Mnohí vodiči potvrdili aj to, že by radi išli do štrajku, ale robia popoludní, alebo majú nočnú zmenu, či voľno,“ povedal.
Štrajk sa dotkne aj cestujúcich
Ako tvrdí, štrajkom nechcú obmedziť cestujúcich, no zároveň avizuje, že sa ich to dotkne. „Chceme bojovať za svoje práva. Za to, aby nás zamestnávateľ ako vodičov uznával ako ľudí a nebral len ako čísla,“ vyhlásil.
Hitka poukazuje na mzdy, chýbajúcich vodičov i mechanikov v podniku, či na zlé pracovné podmienky. „Jazdíme v starých vozidlách. Vo vozidlách, kde nefunguje klimatizácia,“ podotkol. Vadí mu neprimerané trestanie zamestnancov i to, že pri riešení sťažností nemá zamestnanec takmer žiadnu možnosť na svoju obhajobu.
Kolektívna zmluva
DPB však dôvodom štrajku nerozumie a celú jeho organizáciu považuje za absurdnú. „Odbory Autošofér totiž nemajú záujem o konštruktívny dialóg a zlepšenie podmienok zamestnancov, ale vyvolávať iba paniku u cestujúcich,“ uviedol manažér PR a marketingu DPB Martin Žarnovický.
Odbory Autošofér prezentujú podľa jeho slov údajnú neplatnú kolektívnu zmluvu, aj vďaka ktorej sa zamestnancom postupne zvýšili platy za posledné dva roky takmer o 30 percent. „Kolektívna zmluva však platná je a na jej základe zamestnancom posielame navýšené mzdy. Naopak, pán Hitka sa snaží svojich kolegov pripraviť o časť zvýšenej mzdy tým, že kolektívnu zmluvu napáda na súde,“ tvrdí Žarnovický.
85 nových autobusov
Bizarné podľa DPB je, že odbory Autošofér napádajú aj kúpu nízkopodlažných klimatizovaných autobusov, ktoré sú stále v bežnej prevádzke v Nemecku a v Rakúsku. Podnik deklaruje, že chce doplniť klimatizáciu do desiatok starších električiek a kĺbových autobusov. Nové vedenie DPB súčasne vyhlásilo tender na 85 nových autobusov, ktoré budú plne klimatizované a nahradia najstaršie neklimatizované vozidlá. Tým sa podľa podniku vodičom výrazne zlepšia pracovné podmienky.
„Nové vedenie DPB sa snaží od svojho nástupu zlepšovať podmienky zamestnancom a od júla došlo opäť k výraznému navýšeniu platov vodičov i dielenských pracovníkov,“ spresnil Žarnovický. DPB avizuje, že bude robiť všetko preto, aby bratislavská MHD fungovala aj v pondelok ráno. Deklaruje pripravenosť vypraviť aj záložné vozidlá. V pohotovosti má aj ďalších šoférov, ktorí sú pripravení okamžite nastúpiť do práce.
Ak chcete dostávať pravidelný prísun čerstvých správ z Bratislavy a okolia, sledujte nás na Facebooku, Instagrame a Twitteri.