Bratislavská trolejbusová doprava má okrúhle výročie. Oslávte ho na Železnej studničke!
V sobotu bude premávať linka č. 207 pre všetkých cestujúcich zadarmo. Dopravný podnik na ňu vypraví 5 rôznych typov trolejbusov, medzi nimi aj historické.
Predchodcom dnešných trolejbusov bola prevádzka na „Elektrickej automobilovej linke do Vydrickej doliny,“ ktorú dnes poznáme ako Železnú studničku. Prevádzku spustili 19. júla 1909.
Oslavy na Železnej studničke
V sobotu 20. júla 2019 si Dopravný podnik Bratislava pripomenie 110. výročie trolejbusovej dopravy v našom hlavnom meste práve na Železnej studničke. Linka č.207 na Železnú studničku bude počas celej soboty jazdiť pre všetkých zadarmo.
„Pristavené budú dva staršie trolejbusy, z toho jeden bude celopolepený a bude vyzerať ako historický trolejbus. Práve tento bude DPB, a.s. nasadzovať do premávky do konca tohto roka,“ informoval Bratislava24 dopravný podnik. DPB, a.s. nachystal pre návštevníkov výstavu o histórii trolejbusovej dopravy. Pre deti budú pripravené omaľovánky a sladkosti, pre nadšencov dopravy bude k dispozícii stánok s predajom reklamných predmetov DPB, a.s.
Na podujatie na Železnej Studničke sa môžu záujemcovia prepraviť linkou č.43, ktorá premáva z Patrónky a DPB, a.s. na ňu nasadí v tento deň historický kĺbový autobus TAM 272.
„V sobotu bude premávať linka č.207 pre všetkých cestujúcich zadarmo. Vypravíme na ňu 5 rôznych typov, aj historických trolejbusov. Aj takto si chceme pripomenúť výročie trolejbusovej dopravy v našom meste,“ povedal predseda predstavenstva DPB, a.s. Martin Rybanský.
Oslavy budú prebiehať v sobotu 20. júla od 10:00 do 16:00 hod.
Z histórie trolejbusov
V začiatkoch trolejbusovej dopravy prepravu cestujúcich zabezpečovali vozidlá značky Mercedes Stoll. Premávali však len do roku 1915, kedy sa premávka na „Vydrickej trolejbusovej dráhe“ zastavila a trať sa zrušila.
K obnoveniu trolejbusovej dopravy prišlo od roku 1941, kedy do ulíc mesta vyšli trolejbusy MAN-Siemens na trolejbusovú linku „M.“ Táto linka nahradila rovnomennú autobusovú linku spájajúcu Redutu na Palackého ulici s Hlavným nádražím. V tom istom roku začala premávať aj druhá trolejbusová linka na Patrónku.
O ďalšie dva roky bola autobusová linka „H“ nahradená rovnomennou trolejbusovou linkou premávajúcou z Červeného kríža na Kolibu. Po druhej svetovej vojne sa trolejbusové linky prečíslovali na čísla 11 až 13 a zo Švajčiarska sa podarilo kúpiť trolejbusy FBW-Oerlikon. Okrem dodávky trolejbusov TATRA 400 v roku 1953 sa do Bratislavy dodávali a dodávajú už iba trolejbusy značky Škoda, konkrétny to boli typy 7Tr, 8Tr, 9Tr, T11, 14Tr, Sanos 200Tr, 15Tr, 21Tr, 25Tr, 30Tr a 31Tr.
Kríza aj rozmach
Bratislavské trolejbusy dosiahli svoj prvý veľký rozmach v šesťdesiatych rokoch, kedy jazdilo viac ako 100 trolejbusov na spolu 8 linkách (čísla 11 až 18). Na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov nasledoval v súvislosti s lacnou ropou veľmi prudký pád trolejbusov v celej Európe, čo samozrejme pocítila aj Bratislava.
Trolejbusové trate sa razantne skracovali, upravovali, niektoré boli aj zrušené. Po energetickej kríze nastal v polovici osemdesiatych rokov opätovne rozmach trolejbusov, začali sa nakupovať nové kĺbové trolejbusy, opätovne sa budovali nové trate. V deväťdesiatych rokoch dosiahol počet trolejbusových liniek až 15 (206 až 220).
Po roku 1999 dostali trolejbusy svoj nový číselný rad od čísla 201, čo poznáme dodnes. V roku 2002 prišiel do Bratislavy prvý nízkopodlažný trolejbus typu 21Tr a od roku 2014 sa Bratislavčania aj návštevníci mesta vozia v nových nízkopodlažných a plne klimatizovaných trolejbusoch 30Tr a 31Tr.
Ak chcete dostávať pravidelný prísun čerstvých správ z Bratislavy a okolia, sledujte nás na Facebooku, Instagrame a Twitteri.