Cesta Železnej opony
Bratislavským krajom povedie medzinárodná cyklotrasa dlhá 7000 km
Začínať bude na nórsko-ruských hraniciach, pôjde po bývalej železnej opone cez celú Európu a končiť bude pri bulharsko-tureckých hraniciach.
Cez slovenské územie povedie popri hraniciach s Rakúskom, pričom podstatná časť pôjde územím bratislavskej župy. O projekte rokovala (medzinárodná) pracovná skupina, ktorú tvorili experti zo Slovenska, Rakúska, Maďarska, Čiech aj Nemecka, na stretnutí sa zúčastnil i Ádám Bodor, Eurovelo consultant z Európskej cyklistickej federácie (ECF). Za Slovensko za pracovného stretnutia v Bratislave zúčastnili: BSK, Ekopolis a Slovenský cykloklub.
„Veľmi si vážim hlavnú myšlienku projektu, teda urobiť pozdĺž železnej opony niečo pre šport. Možno som na to povolaný človek z pohľadu generácie, z ktorej pochádzam, lebo presne jednu polovicu života som prežil v komunizme a polovicu v slobodnej spoločnosti,“ povedal župan Frešo. Železná opona ako taká je podľa neho symbolom, pre ľudí, ktorí v tom období žili, znamenala niečo ako múry väzenia, no pre veľkú skupinu ľudí je to len kapitola v histórii. Frešo zdôraznil, že projekt berie župa veľmi vážne, pretože zapadá aj do celkovej filozofie kraja o rozvoji a budovaní cyklotrás. „Trasa pozdĺž Železnej opony má šancu stať sa trasou pre rodiny s deťmi,“ doplnil.
Medzinárodná pracovná skupina riešila spôsob realizácie a časový harmonogram prípravy štúdie, ktorá by reálne zhodnotila stav, možnosti a najmä vybudovanie podľa možností jednotnej komplexnej infraštruktúry celej cyklotrasy EuroVelo 13. Následne po vyhodnotení všetkých národných štúdii sa pristúpi k vlastnej realizácii, ktorá je plánovaná na roky 2014 – 2020. Slovenská časť cyklotrasy EuroVelo 13 bude však hotová skôr, odhadovaný termín je rok 2012. Náklady na vypracovanie štúdie zaplatí Európska cyklistická federácia, slovenská strana na vypracovanie tejto štúdie dostala cca 20 000 €. Spôsob vlastného budovania, EuroVelo 13, jeho financovanie bude predmetom ďalších workshopov, ktoré sa uskutočnia v júni v Magdeburgu, v októbri v Soproni a záverečne hodnotiace stretnutie bude v novembri v Bruseli.
Cesta Železnej opony bude začínať bude pri Barentsovom mori na nórsko-ruských hraniciach, prechádzať po bývalej železnej opone cez celú Európu a končiť bude pri obci Carevo v Bulharsku, blízko bulharsko-tureckých hraníc. Bude patriť medzi najdlhšie medzinárodne cyklotrasy v Európe. Na Slovensko sa EuroVelo 13 dostane na hraničnom priechode Moravsky Svätý Ján/Hohenau, pôjde od severných hraníc katastrálneho územia obce Závod až pod Petržalku, kde sa vráti na rakúsku stranu cez hraničný priechod Jarovce/Kittsee. Celková dĺžka slovenskej časti EuroVelo 13 bude približne 80 km.
Bratislavský samosprávny kraj má v súčasnosti na svojom území 683 kilometrov legálnych cyklotrás.
Zdroj: BSK