Chcem sa starať, a nie hrať prím, povedala kandidátka na primátorku
Strana Sieť, ktorej predsedom je Radoslav Procházka, v týchto dňoch oznámila, že bude podporovať v komunálnych voľbách Tatianu Kratochvílovú, ktorá sa bude uchádzať o post primátorky Bratislavy.
Kratochvílová je v súčasnosti šéfkou odboru dopravy na radnici v mestskej časti Staré Mesto, preto má skúsenosti s mestským plánovaním. Položili sme jej niekoľko otázok.
** V čom ste, respektíve budete lepšia ako ostatní kandidáti?**
Vo svojej kandidatúre sa cítim skôr starostkou ako primátorkou – páči sa mi totiž ako koreň slova „starostlivosť“. A tú vnímam ako svoju výhodu voči ostatným „reprezentatívnym“ kandidátom. Rovnako ako aj fakt, že na rozdiel od nich o riešeniach nebudem len rozprávať, ale viem aj ako konať. Som pragmatický človek bez politickej minulosti, preto verím, že k devíze ženského pohľadu na vec pridám aj schopnosť zmieriť niekedy neriešiteľné spory medzi magistrátom a mestskými časťami.
Ako mienite vyriešiť v Bratislave dopravu? Mám na mysli najmä denné zápchy na rôznych častiach mesta?
Riešenia pre dopravu v Bratislave majú spoločný základ so všetkými veľkomestami – prestup cestujúcich do kvalitnej hromadnej dopravy s využívaním a dôraznejším posilňovaním regionálnej a železničnej dopravy. Len tak vieme predísť tlaku nárokov na cestnú sieť. Na území mesta už existuje slušne založená sieť MHD. Riešenie spočíva v paralelnom rozširovaní IDS (Integrovaný dopravný systém) a skvalitňovaní MHD.
Je na dostatočnej úrovni MHD v Bratislave?
Nie. Kvalita tratí, ciest aj dopravných prostriedkov nie je v poriadku.
Kedy ste naposledy cestovali MHD?
Dnes ráno.
Je podľa vás dostačujúca možnosť parkovania v Bratislave?
Aj keď Bratislava nie je New York ani Paríž, parkovať nie je jednoduché už ani v Bratislave. Ulice centra mesta nenafúkneme, preto cesta k zlepšeniu parkovacích možností má svoju spojenú nádobu v skvalitnení MHD a v regulovanej zonácii parkovania. Dôležité je tiež povedať, že doprava sú aj chodníky, prístupy na zastávky MHD a prestupové uzly – musia byť dostatočne široké, bezpečné a bezbariérové.
V niektorých zahraničných mestách sa podporuje alternatívna doprava,teda najmä cyklistika. Aký je na to váš názor?
Bratislava musí vytvárať podmienky na to, aby sa podiel cyklodopravy na mobilite mestského obyvateľstva zvyšoval. Bicykel patrí aj k mojím obľúbeným dopravným prostriedkom, ktorý bežne používam na cestu do práce.
Aký máte názor na budovu bývalého PKO?
V Bratislave nie je veľa miest, ktoré majú „ducha“ a okolo ktorých sa vytvára intenzívny verejný priestor. PKO bol takýmto miestom a mesto sa namiesto zachovania jeho jedinečnosti postaralo o smutnú likvidáciu. Rozľahlý pozemok okolo budovy PKO pritom poskytoval možnosti pre obe strany – pre stúpencov zachovania budovy a ducha PKO, ale aj pre tých, ktorí vítajú novú modernú výstavbu.
Majú alebo nemajú sa zachovať technické pamiatky v Bratislave, napríklad budovy pivovaru Stein?
Prvé priemyselné stavby vznikli v Bratislave ešte na konci 19. storočia. Mnohé z nich síce prežili obidve vojny, ale so zemou ich zrovnal až nástup 21. storočia… Pohltila ich necitlivá výstavba. Som toho názoru, že aj staré budovy majú zostať zachované – nie len pre našu pamäť, ale aj pamäť našich detí. Kvalitné príklady a riešenia vidíme už kúsok za Dunajom alebo Moravou.