Cyklochodníky sú vodičmi stále na mnohých miestach Bratislavy ignorované
Parkovanie v Bratislave je každodenným problémom nejedného vodiča. Nedostatok miest na parkovanie ich núti často parkovať na miestach, na ktorých ohrozujú bezpečnosť chodcov aj bicyklistov. Je problémom naozaj len nedostatok parkovacích miest?
Motoristi pravidelne parkujú na miestach, ktoré na to nie sú vyhradené, napríklad na chodníkoch, trávnikoch, ale aj na cyklochodníkoch. Zastavenie alebo státie na ceste pre cyklistov je pritom porušením zákona o cestnej premávke.
„Za státie na cestičke pre cyklistov môže mestská polícia udeliť blokovú pokutu až do výšky 50 eur,“ informuje hovorkyňa mestskej polície Ľubomíra Miklovičová.
Motoristi stále nerešpektujú zákaz parkovania na cyklochodníkoch
Cyklistických trás v Bratislave postupne pribúda. Napriek tomu, že sú jasne vyznačené, motoristi ich radi ignorujú. Na Štúrovej, Dunajskej či Pribinovej ulici denne parkujú automobily priamo na cyklistických trasách.
Peter Netri z Cyklokoalície uvádza, že značenie je najmenej rešpektované na Pribinovej ulici (úsek pod Mostom Apollo a Tower 115), na Dunajskej pri Kamennom námestí (pri Lidli), na Dunajskej v úseku Lazaretská – 29.aug. (pri BUBO), taktiež na Špitálskej. Zakázané je aj zastavenie v koridore pre cyklistov, vozidlá nemôžu zakrývať vodorovné značenie pre cyklistov.
„Od začiatku tohto roka sme zaevidovali 47 prípadov státia na cestičke pre cyklistov. Ide o rovnaký počet takýchto priestupkov, aký mestská polícia zaevidovala v minulom roku od 1. 1. – 30. 9., teda za celých 9 mesiacov. Väčšinu priestupkov, až 53 percent, sme zistili vlastnou činnosťou, či už policajti v motohliadke alebo pešie hliadky,“ uvádza pre bratislava24.sk Miklovičová.
Čítajte aj: Bezpečnosť cyklistov v Bratislave: Najkritickejšie úseky v meste
To, čo je vyššie od vozovky, neslúži na parkovanie
Peter Netri hovorí, že problémom nelegálneho parkovania nie je málo parkovacích miest, ale najmä arogancia a lenivosť vodičov. Vodič si zakúpi automobil bez toho, aby si k nemu zabezpečil aj parkovacie miesto. A tak parkuje, kde sa dá. Na chodníku, na trávniku či na ihriskách.
Netri vidí problém tiež v prístupe mestskej a štátnej polície, ktorá podľa neho nelegálne parkovanie vodičov nerieši dostatočne aj napriek tomu, že takto vodiči ohrozujú nielen cyklistov, ale aj chodcov. „Nie je pravda, že mestská polícia aktívne situáciu nerieši. Ako sme uviedli, väčšinu priestupkov týkajúcich sa státia na cestičke pre cyklistov zistili mestskí policajti vlastnou činnosťou. Či už policajti v motohliadkach alebo peší policajti,“ uvádza polícia.
„Budovanie fyzicky oddelenej cyklistickej infraštruktúry, podfarbenie cyklistických pruhov zelenou farbou a zrušenie parkovania na chodníkoch. Treba pár rokov na to, aby si vodiči uvedomili, že to, čo je vyššie od vozovky (chodník, zvýšená cyklotrasa), je miesto, kde nemajú čo robiť,“ navrhuje ako jedno z riešení nelegálneho parkovania Netri.
Rada pre cyklistov
Je dôležité, aby sa situácia s nelegálnym parkovaním riešila. „Cyklisti by mali vždy zastavenie motorového vozidla na cyklotrase alebo jazdu motorového vozidla po cyklotrase hlásiť na linku 158, príp. 159. Pokiaľ nebude dostatok telefonátov tohto typu, policajti to nebudú riešiť. Mestská polícia totiž z mojich skúseností aktívne nerieši nič, reaguje len na telefonáty od občanov,“ radí Netri.
Čítajte tiež: Cyklosčítačky odhalili zaujímavé údaje: Počet cyklistov v Bratislave výrazne stúpa