Rôzne

Súťaž o vlaky sa pritvrdzuje. Po vyradení ju kritizuje jedna z firiem

Vyradená spoločnosť podáva námietku a ministerstvu vyčíta postup pri verejnej súťaži na prevádzkovanie vlakovej trasy do Komárna.

Ilustračný obrázok k článku Súťaž o vlaky sa pritvrdzuje. Po vyradení ju kritizuje jedna z firiem
Zdroj: TASR

Podmienky súťaže považuje za diskriminačné a v prípade, že ministerstvo dopravy neprehodnotí priebeh súťaže, plánuje podanie na Európsku komisiu.

Spoločnosť hovorí o nezákonnom postupe ministerstva pri stanovovaní podmienok súťaže. Ide o nastavenie podmienky na referenciu v podobe minimálne 1,2 milióna kilometrov prevádzkovaných vlakových spojení zo strany uchádzačov.

Kritizuje Regiojet

Spoločnosť konštatuje, že spoločnosť RegioJet, ako aktuálny prevádzkovateľ na tejto trati, sa dostal k prevádzkovaniu vlakového spojenia v roku 2010 priamym zadaním.

Stalo sa to napriek tomu, že v čase udelenia linky RegioJet nespĺňal zákonom stanovené povinnosti. Chýbala mu licenciu a bezpečnostné osvedčenie na prevádzku osobnej dopravy na Slovensku.

Nespĺňala podľa spoločnosti tiež referenčné podmienky, teda minimálny počet kilometrov prevádzkovaných vlakových spojení. Podotkla, že podmienku už dnes spĺňa práva vďaka prevádzke tejto trasy.

Tržby sú neznáme

„Ministerstvo dopravy nereagovalo na našu námietku podanú v čase zverejnenia súťaže a následne nás z nej vylúčilo. Podmienky súťaže považujeme za diskriminačné,“ poznamenal riaditeľ Yosaria Trains Ivan Líška v súvislosti s tendrom MDV.

Ministerstvo odmieta zverejniť sumu tržieb za predaj cestovných lístkov. Tento údaj je pritom podľa neho základným vstupom pre korektnú kalkuláciu ceny pre uchádzačov súťaže a nemá ho žiaden z nich.

Dve z troch zložiek ceny pritom tvoria priame dotácie od štátu – finančná kompenzácia za prepravované osoby zdarma a najmä dotácia na kilometre. Ako dodal Líška, tá sa od roku 2010, keď začala trať prevádzkovať spoločnosť RegioJet, zvýšila dodatkami 15-krát z pôvodných 4,52 eur/km na súčasných 9,77 eur/km.

„V prípade, že ministerstvo dopravy bude ďalej postupovať nezákonne, sme pripravení obrátiť sa na Európsku komisiu,“ zdôraznil Líška.

Päť záujemcov

Hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká v novembri informovala, že do súťaže na výber železničného dopravcu na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno sa prihlásilo päť záujemcov. V poradí druhú súťaž na liberalizáciu tratí rezort dopravy spustil začiatkom októbra.

Na frekventovanej trati v súčasnosti jazdí súkromný dopravca RegioJet, ktorý má záujem v tom pokračovať aj naďalej. RegioJetu končí aktuálne platná zmluva v decembri 2020. Potom môže na trať nastúpiť uchádzač, ktorý vzíde z verejnej súťaže.

Vyťažená trať

Trať bude obsluhovať nasledujúcich desať rokov.

Zámer vyhlásiť verejnú súťaž na trati Bratislava – Komárno rezort zverejnil pred viac ako rokom v európskom vestníku. Celkovo 95-kilometrová trať patrí k mimoriadne vyťaženým a záujem o dopravu tam v posledných rokoch neustále narastá.

Dôvodom sú najmä pribúdajúce obytné zóny v okolí hlavného mesta.

Chcete dostávať pravidelný prísun čerstvých správ z Bratislavy a okolia? Sledujte nás na Facebooku, Instagrame a Twitteri.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM