Tomáš Stupavský Rôzne

Električková doprava v Bratislave dnes oslavuje 120. výročie

Dňa 27. augusta si Bratislava pripomína významné výročie a predovšetkým verejná doprava má čo oslavovať. Pred 120 rokmi boli v našom hlavnom meste vypravené prvé električky. Blížiaci sa Deň otvorených dverí DPB bude niesť v duchu osláv električkovej dopravy.

Ilustračný obrázok k článku Električková doprava v Bratislave dnes oslavuje 120. výročie
Zdroj: Dnes24.sk

História električkovej dopravy siaha až k dátumu 2. jún 1893, kedy Alexander Werner získal od Uhorského ministerstva obchodu povolenie na výstavbu mestskej elektrickej železnice v Prešporku.

Práce na stavbe elektrickej železnice sa začali v roku 1895 a prvá električka vyšla do ulíc mesta 27. augusta 1895 o 8:00. Prví cestujúci sa električkou mohli odviezť poobede a do 23:00 sa ňou previezlo až 2 468 cestujúcich. Jej trať merala 3125 m a jednosmerná cesta trvala 16 minút. Na Hlavnej trati bolo 12 zastávok, električky premávali v intervale 10 minút. V roku 1911 sa začalo uplatňovať písomné značenie liniek A, B, C, D, E.

Prečítajte si tiež: Staré električky: V Bratislave nepotrebné vozidlá, inde vo svete symboly mesta

Dôležité medzníky električkovej dopravy v Bratislave:

  • rok 1920: veľká obnova koľajových konštrukcií, trolejového vedenia, rekonštrukcie vlečných vozňov na motorové
  • 1. mája 1921: prevzatie správy a prevádzky Elektrickej lokálnej železnice BKH pod Bratislavskú mestskú železnicu
  • 5. február 1936: zavedenie novej električkovej linky K do Petržalky na hranicu
  • na jeseň 1943: začala sa výstavba tunela pod hradom, najskôr ako protileteckého krytu, neskôr po dokončení v roku 1949 dôležitej spojnice pre MHD
  • 14. a 20. septembra 1944: pri bombardovaní rafinérie Apollo došlo k poškodeniu vozidiel a budov spoločnosti BEUS
  • 30. marec 1945: zastavenie premávky električiek, autobusov a trolejbusov pred frontom
  • 7. apríla 1945: začiatok obnovy električkových, neskôr trolejbusových a aj autobusových liniek
  • 30. júl 1951: začali jazdiť prvé ženy – vodičky električiek
  • jar 1953: začiatok premávky nových električiek 6MT
  • 30. jún 1957: zakúpenie a sprevádzkovanie prototypu štvornápravovej električky ČKD Tatra T2 s pražským číslom 6002; v rokoch 1959 – 1962 dodaných ďalších 66 vozidiel
  • od júna 1961 do augusta 1964: dokončenie a sprevádzkovanie električkovej vozovne Jurajov dvor a Ústredných dielní na ich opravy; súčasťou areálu aj tretia meniareň Trnávka
  • leto 1964: prvé dodávky štvornápravových električiek ČKD Tatra T3, najrozšírenejšieho typu električky na svete
  • 1. apríl 1971: otvorenie električkovej trate do Ružinova
  • január 1973: sprevádzkovanie kombinovanej vozovne Krasňany pre električky a autobusy
  • 31. máj 1974: posledný deň premávky dvojnápravových električiek v Bratislave
  • 23. september 1983: predĺženie električkovej trate z Karlovej Vsi do Dúbravky, po Hanulovu
  • 21. máj 1988: predĺženie električkovej trate v Rači na konečnú Komisárky
  • 4. september 1994 spustenie prevádzky nového obratiska v Rači

Prečítajte si tiež: Po Bratislave už jazdí 19 nových električiek

Električková doprava v rokoch 2006–2011

  • Rozsiahla prestavba ulíc Košická a Miletičova, následne v marci rekonštrukcia električkovej trate na Obchodnej ulici a na Kapucínskej ulici
  • Obnovenie premávky električiek po zrekonštruovanej trati na Kapucínskej ulici
  • Začiatok roka 2010 – rozlúčka s nemodernizovanými kĺbovými električkami typu K2 z roku 1969
  • Od 10. júla do 1. septembra: rekonštrukcia opotrebovanej električkovej trate v úseku Legionárska – Trnavské mýto. Nová trať bola budovaná ako pevná jazdná dráha
  • 2011 – december: Predvianočné obdobie cestujúcim spríjemnila v decembri Vianočná električka vyzdobená LED žiarovkami. Historická električka T2 premávala po okružnej trase v centre mesta

Električková doprava v rokoch 2012–2014

  • Nepriaznivé poveternostné podmienky začiatkom februára roku 2012 mali za následok haváriu v tuneli pod Hradom. Električková doprave cez tunel musela byť vylúčená a linky premávali obchádzkou cez nábrežie. Tunel bol opätovne sprístupnený pre električkovú dopravu v máji roku 2013.
  • November – DPB vyhlásil tendre na nové nízkopodlažné trolejbusy a električky. Nákup je v čistke 85 percent financovaný zo zdrojov Európskej únie.
  • Apríl 2013 – obnovená električková doprava cez tunel pod Hradom
  • Október – zmluva na výstavbu 1. časti električkovej trate do Petržalky zo Štúrovej ulice po Bosákovu, vrátane celkovej rekonštrukcie Starého mosta. Začiatok rekonštrukcie Starého mosta – od 2. decembra

Nové električky:

Dopravný podnik Bratislava ukončil tri významné tendre na obstaranie nových vozidiel pre mestskú hromadnú dopravu. Do vozoparku MHD hlavného mesta SR postupne pribúda 15 jednosmerných a 30 obojsmerných električiek.

DPB dňa 19. septembra v areáli vozovne Jurajov dvor organizuje Deň otvorených dverí 2015 v duchu 120. výročia električkovej dopravy v Bratislave.

Prečítajte si tiež: Dopravný podnik si v rámci DOD pripomenie 120. výročie električkovej dopravy v Bratislave

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM