Vyústenie tunela pri Marianke čaká na pripomienky
Najvhodnejšie riešenie pre trasovanie diaľnice D4 vrátane tunela pod Malými Karpatmi ráta s prekrytím vyústenia diaľnice pri Marianke.
Správa o hodnotení výstavby bola zverejnená v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) a tým plynie lehota na pripomienkovanie Verejnosť na to upozorňuje aj obec Marianka na svojom webe.
Trasovanie
Spomínaný variant má dĺžku necelých 12,5 kilometra, dĺžka tunela je 11.760 metrov. Úsek sa začína severovýchodne od mestskej časti Rača (severne od Vajnor), končí sa severozápadne od Marianky.
Zvyšných 200 m bude vedených po násype po most, ktorým D4 bude prechádzať ponad cestu I/2 a napojí sa na mimoúrovňovú križovatku Záhorská Bystrica a ďalej na úsek diaľnice D4, ktorý ju spája s diaľnicou D2 pri Stupave.
Tunel zmierni znečistenie
Najvhodnejší variant podľa hodnotiteľov bude mať počas prevádzky najnižší vplyv na prírodné prostredie, znečistenie ovzdušia i zdravie obyvateľstva, zníži i negatívny dosah stavby z hľadiska umiestnenia v území.
„Predĺženie tunela a jeho zahĺbenie za obcou Marianka zmierni trvalé vplyv na dané územie z hľadiska možnosti využitia tejto lokality. Prekrytý tunel bude maskovať dopravnú stavbu v krajine na okraji intravilánu,“ pripomínajú hodnotitelia.
Lehota na pripomienkovanie
Samospráva oceňuje, že Národná diaľničná spoločnosť v rámci jedného variantu zahrnula požadované prekrytie diaľnice, zároveň považuje za dôležité riešiť umiestnenie staveniska i navrhnutý spôsob razenia tunela.
„Jedna z technológií umožňuje drvenie vyťaženej horniny priamo v tunelovej rúre, druhá ale mimo tunela. To by predstavovalo hlučné drvenie vyťaženej horniny v blízkosti Marianky. Z tunela sa vyťaží zhruba 3,4 milióna m3 nepodrvenej horniny,“ ozrejmuje obec.
Náklady na výstavbu
Výstavba by sa podľa zámeru mohla začať v roku 2023 a trvať do roku 2030. Orientačné náklady stavby v prípade variantu vyhodnoteného ako najvhodnejší sa pohybujú od 977 miliónov po 1,073 miliardy eur s DPH. Hodnotenie navrhovanej činnosti sa týkalo viacerých variantov zámeru, ktorý bol do EIA predložený na jeseň 2016.
Chcete dostávať pravidelný prísun čerstvých správ z Bratislavy a okolia? Sledujte nás na Facebooku, Instagrame a Twitteri.