Samospráva

Frešo chce zriadiť tím, ktorý sa bude zaoberať reštrukturalizáciou fungovania kraja

Vedenie Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) zriadi od nového roku tím, ktorý sa bude venovať reštrukturalizácii fungovania kraja pri zabezpečovaní jeho služieb.

Ilustračný obrázok k článku Frešo chce zriadiť tím, ktorý sa bude zaoberať reštrukturalizáciou fungovania kraja
Zdroj: TASR

Na dnešnom brífingu odôvodnil predseda BSK Pavol Frešo toto opatrenie vzniknutou situáciou, ktorá nastala po definitívnom prijatí novely zákona o dani z motorových vozidiel.

„Ak sa nič nezmení vo vládnom nariadení, pre kraj budú zmeny v cestnej dani znamenať miliónové straty,“ pripomenul Frešo. Zdôraznil, že prioritou kraja je aj v novej situácii zachovať poskytovanie služieb v oblasti dopravy, školstva, zdravotníctva, sociálnych služieb či kultúry.

Väčšia nezávislosť od vlády

Novelu zákona o dani z motorových vozidiel, ktorú schválila NR SR 26. novembra, podpísal v stredu (10.12.) prezident SR Andrej Kiska. Hlava štátu tak nevyhovela žiadosti BSK o vrátenie zákona na opätovné prerokovanie do pléna NR SR. BSK okrem finančných dôsledkov poukazoval na to, že novela zákona ohrozuje decentralizáciu a nezávislosť samosprávnych krajov.

„Práve o tejto druhej téme sa budeme rozprávať so zástupcami regiónov v celej Európe,“ avizoval dnes Frešo. „Chceme diskutovať o tom, ako dosiahnuť, aby regióny boli viac nezávislé od vlády,“ povedal Frešo, ktorý poukázal na oslabenie samosprávy v Maďarsku. „Bol by som nerád, aby sa Slovensko vydalo rovnakou cestou,“ uviedol.

Avizoval tiež užšiu spoluprácu s hlavným mestom SR i ďalšími mestami v Bratislavskom kraji pri čerpaní eurofondov.

Cestná daň bude po novom príjmom štátu a nie kraja. O úprave sadzieb v budúcnosti bude rozhodovať vláda formou nariadenia vlády SR. Samosprávam budú príjmy kompenzované úpravou ich podielu na dani z príjmov fyzických osôb.

Nová právna úprava sa bude naďalej dotýkať len zdaňovania motorových vozidiel využívaných na podnikanie. Návrh zákona hovorí o zľavách vo výške 25 percent, 20 percent a 15 percent. Zároveň sa má táto daň u 13-ročných a starších áut zvyšovať, a to o desať percent a 20 percent.

Pri zdaňovaní sa budú viac zohľadňovať aj ekologickejšie vozidlá, pričom sadzby dane a úľavy najmä pre ekologické vozidlá sú uvedené priamo v zákone. MF tiež navrhlo rozšíriť okruh zákonných oslobodení od dane, ktoré nebudú závisieť od rozhodnutia vyšších územných celkov (VÚC). Ide napríklad o zákonné oslobodenia pre autobusy verejnej dopravy, vozidlá záchrannej zdravotnej služby alebo vozidlá v poľnohospodárskej výrobe.

Podľa súčasnej platnej úpravy je daň z motorových vozidiel príjmom VÚC, ktoré môžu túto daň zaviesť a rozhodujú aj o sadzbách, oslobodeniach alebo zníženiach dane.

BSK deklaroval, že nový systém bude znamenať pre kraj výrazný deficit. Stratu kraj vypočítal na 25 miliónov v priebehu nasledujúcich štyroch rokov s tým, že každý ďalší rok by dosahovala 10 miliónov eur.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM