Hlavné mesto má aplikáciu na sledovanie vybavenia žiadostí o záväzné stanoviská
Nová aplikácia umožňuje žiadateľom vidieť celú históriu a putovanie dokumentu a dohľadať informácie o stave vybavenosti ich žiadostí.
Vybavenie žiadostí o vydanie záväzných stanovísk hlavného mesta k investičným činnostiam by malo byť rýchlejšie a prehľadnejšie.
Nová aplikácia
Umožniť to má nová aplikácia na báze webovej stránky, ktorú spúšťa bratislavský magistrát. Tá žiadateľom umožňuje vidieť celú históriu a putovanie dokumentu a dohľadať informácie o stave vybavenosti ich žiadostí, prípadne ktoré odborné oddelenie či sekcia magistrátu danú žiadosť aktuálne posudzuje.
„Vytvorili sme aplikáciu, ktorá spracováva od jeho vzniku celý životný cyklus podania. Od podania žiadosti elektronicky alebo osobne v podateľni cez potvrdenie prijatia žiadosti a spracovávanie žiadosti. Aby si mohol (žiadateľ, pozn. TASR) pozrieť, čo sa momentálne s jeho podaním deje,“ uviedol na utorňajšej tlačovej konferencii Martin Gajdoš, vedúci oddelenia informačných technológií magistrátu.
Žiadateľ si dokáže zároveň zistiť, ako sa jeho žiadosť vybavuje na jednotlivých oddeleniach či sekciách bratislavského magistrátu. Ak sa mu zdá vybavovanie žiadosti na danom oddelení veľmi dlhé, môže sa skontaktovať priamo s pracovníkom daného oddelenia a informovať sa. Taktiež má k dispozícii aj informácie o vyžiadaní doplňujúcich údajov či podkladov i komunikáciu mestského úradu s inými úradmi.
V praxi
V praxi to má fungovať tak, že každá nová žiadosť, ktorá príde na hlavné mesto, bude opatrená identifikačným údajom a kódom. Tie umožnia žiadateľovi pripojiť sa do systému a na stránke (https://www.bratislava.sk/sk/podania) sledovať vybavovanie svojej žiadosti. Občan zároveň na webovej podstránke (https://bratislava.sk/…nej-cinnosti) nájde všetky informácie dôležité na komunikáciu s mestom, či už elektronickou formou, telefonicky alebo prostredníctvom novej aplikácie, ako aj všetky formuláre a prílohy. Hlavné mesto informuje aj o tom, podľa akých kritérií žiadosti posudzuje.
Vďaka tomu všetkému si mesto sľubuje skrátenie lehôt na vybavenie žiadosti pri niektorých projektoch v priemere na štyri mesiace. Doteraz sa stávalo, že vybavenie niektorých žiadostí trvalo priemerne aj viac ako pol roka. Dôvodom vraj boli aj neúplné podania, a tým prerušenie konania a dožiadanie chýbajúcich podkladov. Hlavné mesto pritom v tomto prípade nemá stanovené žiadne zákonné lehoty, na rozdiel od vydávania územných rozhodnutí či stavebných povolení.
Jasné pravidlá
Práve v tomto vidí problém aj kandidát na primátora Matúš Vallo. Poukazuje na to, že Inštitút urbánneho rozvoja upozorňuje na chýbajúce časové lehoty už niekoľko rokov primátora Iva Nesrovnala, ktorý sa o post opätovne uchádza. „V prvom rade je potrebné určiť jasné pravidlá, konkrétne lehoty a nastaviť procesy. Bez toho bude nová aplikácia zbytočná, lebo bude žiadateľom len signalizovať, koľko mesiacov ich žiadosť mešká, rovnako ako doteraz,“ uvádza v stanovisku Vallo.
Primátor Nesrovnal poznamenal, že záväzné stanoviská sú jediným zásadným nástrojom mesta, ktorým môže ovplyvniť rozvoj Bratislavy, a preto si dávajú na nich záležať. Novou aplikáciu za 15.000 eur by sa podľa neho mohli inšpirovať aj stavebné úrady mestských častí.
Hlavné mesto ročne dostane okolo 600 až 700 žiadostí o vydanie záväzných stanovísk. Zároveň vydávalo okolo 350 stanovísk k investičnej činnosti a vyše 1000 územnoplánovacích informácií.