Hlavné mesto pripravuje novú podobu Kamenného námestia
Po desiatich rokoch od prvých plánov na rekonštrukciu Kamenného námestia sa opäť hovorí o jeho novej podobe. Tentokrát sa môžu vyjadriť aj Bratislavčania.
Desať rokov po veľkolepých plánoch developera pretvoriť Kamenné námestie, sa na ňom nezmenilo takmer nič. Po tom, ako sa objavila informácia, že legendárny Luna Bar opäť otvorí, na mieste je aj otázka, čo bude s hotelom Kyjev a samotným Kamenným námestím.
Rozhodovať budú aj ľudia
Mesto si uvedomuje, že nájsť konsenzus ohľadne budúcej podoby Kamenného námestia bude zložité a vyžaduje si spoluprácu všetkých dotknutých strán. Preto sa rozhodlo v spolupráci s Úradom splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti a Inštitútom pre dobre spravovanú spoločnosť pristúpiť k projektu NP PARTI (národný projekt participácie).
Cieľom projektu je zapojiť do diskusie o budúcej podobe námestia majiteľov pozemkov, ale aj obyvateľov mesta. Výsledkom projektu bude vypracovanie podkladov pre architektonickú súťaž o budúcej podobe námestia.
„Jedným z jeho výstupov má byť naplánovanie budúcej podoby Kamenného námestia za účasti všetkých dotknutých skupín – samospráva, obyvatelia, podnikatelia v území, vlastníci nehnuteľností atď. Projekt by mal odštartovať už v najbližšom čase,“ informovala Bratislava24.sk Katarína Kohútiková z bratislavského magistrátu.
Developer chce územie rozvíjať
Námestie nemá určenú konkrétnu podobu. Pozemky na Kamennom námestí, ktoré spĺňajú funkciu verejných priestorov, sú mestské, budovy, vrátane pozemkov pod nimi, sú v súkromnom vlastníctve. Spoločnosť Lordship je vlastníkom súboru nehnuteľností medzi ulicami Dunajská, Rajská a Špitalská, približne 12-tisíc metrov štvorcových pozemkov, ako aj hotela Kyjev.
“V súčasnej dobe sa venujeme prevádzke nehnuteľností, ktoré sú v našom vlastníctve. Netajíme sa dlhodobým zámerom územie rozvíjať a vrátiť takto centrálnej lokalite, ktorá je pre Bratislavu kľúčová, zmysluplný charakter, ktorý bude opäť slúžiť ľuďom,” uviedol pre Bratislava24.sk Václav Matoušek, výkonný riaditeľ spoločnosti Lordship pre Česko a Slovensko.
“Vo všetkých svetových metropolách sú takto kľúčové lokality srdcom mestského života. S tým počítame aj my a veríme, že sa na tomto zhodneme aj s politickými predstaviteľmi Bratislavy,” dodal.
Prázdny Kyjev
Spoločnosť Lordship chcela v roku 2006 zbúrať obchodný dom na Kamennom námestí aj hotel Kyjev, ktorý je od roku 2011 zatvorený. Na ich mieste mali vyrásť nové hotely a polyfunkčný objekt s kanceláriami a podzemným parkoviskom.
V roku 2013 hlavné mesto a spoločnosť Lordship predstavili urbanistickú štúdiu budúcej podoby Kamenného námestia, podľa ktorej malo maximálne 30 percent projektu plniť funkciu bývania a najmenej 70 percent by tvorila občianska vybavenosť.
Podľa portálu bratislava.sme.sk Tesco a Lordship oznámili v máji 2014 podpísanie zmluvy o spolupráci, súčasťou ktorej bola aj dohoda na spoločnom postupe pri revitalizácii Kamenného námestia. Developer v spolupráci s mestom plánoval vyhlásiť aj architektonické súťaže na budúcu podobu námestia, doteraz sa tak nestalo.