Rôzne

Iniciatíva Za čisté ovzdušie upozorňuje na nedostatočné informovanie verejnosti o kvalite ovzdušia

Magistrát plánuje tento rok investovať 500-tisíc eur na projektovú dokumentáciu cyklotrás, ktorá mestu chýba, aby mohlo začať s ich budovaním.

Ilustračný obrázok k článku Iniciatíva Za čisté ovzdušie upozorňuje na nedostatočné informovanie verejnosti o kvalite ovzdušia
24
Galéria
Zdroj: TASR

Iniciatíva Za čisté ovzdušie zhodnotila prvých sto dní úradovania nového primátora Bratislavy Matúša Valla z pohľadu ochrany ovzdušia. Ochranári sa zamerali na štyri hlavné oblasti obsiahnuté vo výzve, ktorú adresovali ešte pred voľbami do samospráv kandidátom na primátora.

Menej zaťažené centrum

Všetky body, teda skvalitnenie merania znečistenia ovzdušia, lepšie informovanie Bratislavčanov, rozvoj cyklodopravy a upokojenie dopravy v niektorých lokalitách, sľúbil Matuš Vallo po zvolení do funkcie naplniť.

„Po prvých sto dňoch vidíme v niektorých bodoch prvé pozitívne kroky, niektoré napredujú pomaly, respektíve stále stagnujú. Pozitívne hodnotíme najmä konkrétnu snahu o upokojenie dopravy v lokalitách: Námestie SNP, Kollárovo námestie a Mickiewiczova ulica. Tento krok považujeme za dôležitý kvôli zníženiu zaťaženia centra mesta znečistením z individuálnej dopravy,“ povedala Dana Mareková za iniciatívu Za čisté ovzdušie.

Magistrát podľa odpovedi, ktorú zaslal iniciatíve, plánuje tento rok investovať 500-tisíc eur na projektovú dokumentáciu cyklotrás, ktorá mestu chýba, aby mohlo začať s ich budovaním.

Zároveň už tento rok plánuje mesto prvé investície do samotných cyklotrás. Podľa vyjadrenia Tomáša Peciara z Cyklokoalície: „Mesto chce mať všetku projektovú dokumentáciu k trasám, ktoré sú v územnom pláne a taktiež má vyčlenený rozpočet na bodové úpravy na cyklotrasách. Veríme, že niektoré z radiál by sa dali realizovať už tento rok, ale mesto je vo vyhláseniach opatrné. Pri kompletnej zmene myslenia dopravnej politiky mesta teda potrebujeme ešte trpezlivosť.”

Viac meracích staníc

Mareková už kritickejšie hodnotí zlepšenie merania kvality ovzdušia v Bratislave. „Bratislava má štyri meracie stanice, čo nestačí na zhodnotenie stavu a nastavenie vhodných riešení. Aby sme boli spravodliví, zodpovednosť nesie primárne Ministerstvo životného prostredia a SHMÚ. Ale aj mesto môže byť aktívne. V Brne napríklad funguje 10 staníc a z toho 5 staníc je mestských. V Bratislave plánuje SHMÚ doplniť 1 stanicu v Rači a má byť k dispozícii 1 mobilná stanica. Mesto by však malo pridať aj svoje stanice a to čím skôr.“

Pomalšie rieši magistrát aj absolútne nedostatočné informovanie verejnosti o kvalite ovzdušia. Podľa Marekovej je toto opäť oblasť, kde je nutná spolupráca s SHMÚ.

Problém s ovzduším

„Nakoľko Bratislava má dlhodobo problém s ovzduším, je veľmi dôležité, aby si jej obyvatelia a návštevníci mohli rýchlo a prehľadne pozrieť, aký je aktuálny aj dlhodobý stav znečistenia, jeho dopady a ako sa pred nimi chrániť. Aj tu nám ide Brno príkladom. V Bratislave sa dnes veľmi ťažko dostanete len k niektorým informáciám a aj to neskoro,“ dodala.

Iniciatíva však víta dobrú spoluprácu s mestom a snahu mesta na téme ovzdušie viac pracovať. Dôkazom zmeny prístupu magistrátu je aj pripravovaný reštart pracovnej skupiny o ovzduší. Tá sa má primárne venovať novému Programu na zlepšenie kvality ovzdušia, ktorý minulý rok zrušil Krajský súd pre nekonkrétnosť.

Letecké snímky počas dopravných obmedzení v Bratislave
24
Galéria
Zdroj: TASR

Ak chcete dostávať pravidelný prísun aktualít z Bratislavy a okolia, sledujte nás na Facebooku, Instagrame a Twitteri.

Zdroj: bratislava.dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM