Konštrukcia pilierov diaľničného mosta D4 cez Dunaj môže byť nebezpečná, tvrdia vodáci
Technické riešenie pilierov mosta považujú za nebezpečné, pretože vďaka nemu môže dôjsť k zachytávaniu brvien a spôsobeniu kolíznych situácií s malými plavidlami či plavcami.
Pri výstavbe diaľničného mosta D4 cez Dunaj sa má použiť konštrukcia pilierov, ktorá nebola nikde na svete použitá na riekach s rýchlosťou toku podobnou Dunaju v okolí Bratislavy a môže byť životu nebezpečná pre plavcov vo vode a pre malé plavidlá. Tvrdí to Asociácia bratislavských vodáckych klubov (ABVK), ktorá na to upozornila TASR. Stavebník a aj úrady to však odmietajú.
Piliere v Dunaji
V prebiehajúcom stavebnom konaní k výstavbe diaľničného mosta nultého obchvatu cez Dunaj zistila asociácia, že piliere mosta cez Dunaj, ktoré boli súčasťou projektovej dokumentácie schválenej v územnom rozhodnutí, boli nahradené konštrukciou pilierov mosta osadených priamo v Dunaji. „Je to v rozpore s dokumentáciou predloženou k územnému rozhodnutiu, kde piliere boli osadené do brehu, čím bola zabezpečená bezkolízna plavba všetkých plavidiel v celom profile Dunaja,“ tvrdí ABVK.
Technické riešenie pilierov mosta považuje za nebezpečné, pretože vďaka nemu môže dôjsť k zachytávaniu brvien či stromov a spôsobeniu kolíznych situácií s malými plavidlami či plavcami. „Nebezpečné sú aj zmeny prúdových režimov v okolí konštrukcie pilierov a pod nimi, v dôsledku ktorých môže dôjsť k stiahnutiu malých plavidiel alebo plavcov,“ upozorňujú vodáci.
Neodôvodnené obavy
Konzorcium, ktoré diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7 stavia, uviedlo, že súlad riešenia s územným rozhodnutím bol preukázaný vydaním záväzného stanoviska okresným úradom.
„Technické riešenie s dvoma piliermi v hlavnom toku rieky Dunaj korešponduje s pôvodným riešením navrhovaným v dokumentácii pre územné rozhodnutie a následne i v dokumentácii pre stavebné povolenie. Požiadavka na plavebný gabarit bola v plnom rozsahu splnená a kladne prerokovaná so správcom vodného toku (Slovenský vodohospodársky podnik) a s Dopravným úradom,“ uviedlo konzorcium.
Obavy zo strany ABVK sú podľa stavebníka neodôvodnené, nemajú žiadne technické opodstatnenie a neboli preukázané žiadnou hydraulickou analýzou alebo štatistikou.
Zmeny stavby
Ministerstvo dopravy uviedlo, že koncesionár v rámci optimalizácie menil technické riešenie dunajského súmostia. Na tieto zmeny, ktoré boli súčasťou predloženej ponuky, momentálne zhotoviteľ získava potrebné povolenia a bude si odsúhlasovať aj zmeny stavby pred dokončením.
„Ministerstvo o zmene stavby pred dokončením zatiaľ nerozhodlo. Samotný proces zmeny stavby pred dokončením na stavbe ‚Diaľnica D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka sever‘ nebol ani zastavený, ani zamietnutý. V súčasnosti je však konanie prerušené, nakoľko účastníci konania podávajú proti jednotlivým úkonom námietky,“ uviedlo ministerstvo.
Stavba však nie je podľa rezortu pozastavená. Vo veci stavebných prác v súvislosti s osadením pilierov v toku Dunaja ministerstvo vykoná štátny stavebný dohľad.
Dopravný úrad skonštatoval, že varovanie ABVK pred nebezpečným technickým riešením pilierov nie je ničím preukázané. „Bezpečnosť prevádzky plavidiel bude v profile mosta zabezpečená jeho označením signálnymi znakmi v zmysle Európskych pravidiel pre plavbu na vnútrozemských vodných cestách CEVNI. V prípade plavcov je na osobnej zodpovednosti plavca, aby sa miestam, ako sú piliere mosta, vo všeobecnosti vyhol a neohrozil tým seba, prípadne iné osoby,“ uviedol úrad.