Matúš Vallo: V novom roku zmiznú ďalšie billboardy a pribudnú cyklotrasy
Pandémia koronavírusu priniesla aj pozitívne zistenia. Napríklad to, že samosprávy sa dokážu zomknúť. Hovorí Matúš Vallo.
Rok 2020 bol nečakane náročný, no teraz vidíme svetlo na konci tunela. Primátor Matúš Vallo vyzýva ľudí, aby dôverovali vedcom a verí, že sa dá väčšina občanov zaočkovať. Len tak máme nádej na návrat do normálneho života. Pandémie sa však minimálne ešte v prvých mesiacoch nezbavíme. Na naše otázky ohľadom plánov v roku 2021 odpovedal Matúš Vallo.
Priniesla pandémia aj nejaké pozitívne zistenia pre mesto?
Začiatkom roku 2020 mesto Bratislava rýchlo a adresne reflektovalo na potreby zraniteľných skupín obyvateľov v strete s ochorením COVID-19 a stalo sa lídrom v tejto oblasti.
V čase keď neexistovali žiadne protiepidemiologické štandardy sme si na úrovni mesta vytvorili vlastné komplexné opatrenia a riešenia. Do všetkých mestských aktivít sme zapojili interného epidemiológa, ktorý nám pomohol vytvoriť jedinečný systém včasného varovania – prvý COVID semafor na Slovensku.
Spustili sme tiež seniorskú linku a zriadili karanténne mestečko pre prípad potreby izolácie ľudí bez domova s potvrdeným vírusom. Za projekt zriadenia karanténneho mestečka bola hlavnému mestu udelená medzinárodná cena Innovation in Politics v súťaži, ktorej cieľom je upriamiť pozornosť na inovatívny prínos politikov a pozitívne zmeny, ktoré menia životy Európanov.
Magistrát je aj v krízovom režime plne funkčný a k dispozícii obyvateľom.
Aké máte plány do roku 2021?
V prvom rade chceme pokračovať v spoločnej práci so starostami a mestskými poslancami, vďaka čomu sa nám darí spolu meniť a udržať mesto v atmosfére spolupráce.
Živé námestie:
Námestie SNP, Kamenné námestie a Námestie Nežnej revolúcie predstavujú v súčasnosti jedno z najvýznamnejších mestských priestranstiev v Bratislave. Tento priestor si preto vyžaduje komplexný prístup a premenu na funkčný priestor. Na základe dlhoročných analýz a prieskumov chceme na Námestí SNP a Kamenno námestí vytvoriť zjednotený verejný priestor. Prebieha architektonická súťaž na komplexnú obnovu vyhlásená hlavným mestom, Metropolitným inštitútom Bratislavy a Generálnym investorom Bratislavy, sme v poslednej fáze pred vyhlásením víťaza začiatkom ďalšieho roka.
Električka do Petržalky:
Príprava predĺženia petržalskej električky napreduje. Hlavné mesto 21.10. vyhlásilo verejnú súťaž na vybudovanie Nosného systému MHD – električkovej trate v úseku Bosákova – Janíkov dvor, ktorá nadväzuje na prvú etapu električkovej trate Šafárikovo námestie – Bosákova. Ukončenie verejného obstarávania je naplánované do septembra 2021 v predpokladanej hodnote zákazky 90 mil. eur bez DPH. Projekt je nastavený tak, že v danom úseku by mala električka premávať najskôr v decembri 2023. Samotná električková trať je navrhnutá ako zelená trať s použitím výsadby rozchodníkov, ktorá sa aplikuje podobne ako pri rekonštrukcii Dúbravsko-karloveskej radiály. Zeleň zohráva v návrhu trate významnú úlohu.
Rozpracovaných 12 projektov v oblasti nájomného bývania:
Či už ide o zámeny objektov a pozemkov, rekonštrukcie zanedbaných objektov, vlastnú výstavbu alebo spoluprácu s developermi. Ak všetko dobre pôjde, prvé projekty, ktorých dokončenie sa plánuje v tomto volebnom období, prinesú minimálne 100 bytov, ďalších 500 bude v procese výstavby alebo obstarávacích procesov.
Boj s vizuálnym smogom:
Vizuálny smog sa v Bratislave stal neúnosným. Preto sme ešte minulý rok vypovedali nájomné zmluvy reklamným stavbám na mestských pozemkoch a postupne tieto reklamy odstraňujeme. V rovnakom čase, ale naďalej pribúdajú nové reklamné stavby na pozemkoch, ktoré mestu nepatria. Aby sme premnoženú reklamu lepšie dostali pod kontrolu, musíme v prvom rade obmedziť umiestňovanie nových reklamných stavieb v budúcnosti. Preto prvýkrát v novodobej histórii mesta predkladáme reguláciu reklamných stavieb priamo do Územného plánu, prostredníctvom zmien a doplnkov. Ak mestské zastupiteľstvo navrhované zmeny územného plánu budúci rok schváli, v Bratislave už nebude možné získať stavebné povolenie alebo ohlášku na reklamnú stavbu.
Rozvoj cyklodopravy:
Cyklodoprava ako jedna z hlavných tém Plánu Bratislava je pre nás prioritou a postupujeme na základe akčného plánu rozvoja cyklistickej a pešej dopravy, ktorý sme vytvorili prvý rok po voľbách.
Pri nástupe do úradu sme našli nula pripravených cyklo-projektov a nebol založený žiaden referát pre cyklodopravu. Dnes to všetko máme. Predvolebný sľub bol 24 km segregovaných cyklotrás. Doteraz sme urobili za dva roky 10 samostatných koridorov, cyklochodníkov alebo spojených buspruhov a cyklochodníkov v našich uliciach. Posledná bola Starohájska v dĺžke 1,7 km.
Je dôležité, aby mali motoristi kvalitné povrchy, aby sa im dobre jazdilo či aby mali kvalitne osvetlené priechody pre chodcov, ale keď nechceme stráviť život v zápchach, musíme dať šancu aj iným typom dopravy a presúvania sa po meste.
Pre potrebu lepšieho základu dát sme tento rok nainštalovali 3ks sčítačov na frekventovaných miestach – na Starom moste smerom z Petržalky či na nábreží Dunaja na staromestskej strane smerom z mesta a sčítač by mal pribudnúť čoskoro napr. v novej zóne Nivy a do budúcna aj na ostatných mostoch cez Dunaj.
foto je ilustračné