Matúš Vallo: V roku 2021 je našou prioritou zvyšovať kvalitu mestskej hromadnej dopravy
Bratislava má za sebou nevídaný rok. Pandémia spôsobila obrovské výpadky v rozpočte. Matúš Vallo nám prezradil, aké má plány na tento rok.
Začiatkom roka 2020 nik netušil, že to bude asi najzvláštnejší rok v dejinách súčasnej samosprávy. Bratislava prišla o veľké peniaze, niektoré projekty mali preto meškanie. Rok 2020 sme zhodnotili s primátorom Bratislavy Matúšom Vallom.
Bol to naozaj zvláštny rok, Bratislava prišla v dôsledky pandémie o milióny eur – máte už presne vyčíslené škody?
Výpadok spôsobený pandémiou COVID-19 sa v čase stále menia. Hlavného mesta sa dotklo hlavne zníženie výkonu ekonomiky a jeho dopad na ekonomickú aktivitu zohľadnenú cez nižší výber dane z príjmov fyzických osôb. Takisto sa nám kríza prejavila v nedaňových príjmoch ako sú prenájmy, príjmy z hazardu, resp. aj z dividend. Zároveň sa znížili príjmy aj v našich mestských podnikoch a organizáciách, pričom najväčšie výpadky plynú z DPB (cca 12 mil. eur).
Čo to pre BA znamená? Ktoré projekty sa museli alebo budú musieť odsúvať?
Cieľom bolo uskutočniť všetky opravy komunikácií, ktoré sme si naplánovali na začiatku roka aj napriek dopadom koronakrízy. A to sa aj podarilo, napríklad množstvo lokálnych opráv ciest a chodníkov, ktoré prebiehali popri veľkých infraštruktúrnych projektoch, ako rekonštrukcia Dúbravsko-karloveskej radiály, bulváru Mlynské nivy alebo rekonštrukcia električkovej trate na Americkom námestí.
Aj pri najlepšej vôli sme však museli odložiť viaceré väčšie investície, posunúť rekonštrukcie viacerých budov v meste, spomaliť výsadbu stromov oproti pôvodnému plánu. Znižoval sa prevádzkový rozpočet, čo znamená, že mesto ani mestské organizácie nebudú vyplácať zamestnancom polročné odmeny, spomalil sa nábor nových ľudí, znižujú sa nové nákupy, ako napríklad nákup 70 nových autobusov.
Dlhodobo komunikujete, že chcete ľudí prilákať do verejnej dopravy – podarí sa ju napriek výpadkom zlepšovať? Ako? Čo chcete realizovať v roku 2021?
Zlepšenie dopravnej situácie v Bratislave si vyžaduje komplexný balík riešení a opatrení. Prioritou je zvyšovať kvalitu a efektívnosť mestskej hromadnej dopravy, aby bola rýchlejšia, pohodlnejšia a bezpečnejšia. Mesto sa pustilo do veľkých rekonštrukcií, okrem Dúbravsko-Karloveskej radiály aj električkovej trate v uzle Americké námestie a Blumentál.
Skrátili sme intervaly liniek v rannej špičke na električkových radiálach (4 min.) a vďaka novým buspruhom ja priemernú jazdnú dobu autobusov (v poobednej špičke napríklad o 1m27s (44%) na Štefánikovej, o 5m46s (34%) na Gagarinovej, o 1m3s (18%) na Nadjazde Vajnory, o 1m52s (42%) na Záhradníckej), domontovali sme klimatizácie aj bezpečnostné kamery (vo všetkých nočných linkách). Zároveň prebieha súťaž na 10 nových nízkopodlažných klimatizovaných električiek a na 50 nových trolejbusov, zakúpili sme 11 nových letiskových autobusov a 4 minibusy.
Bratislavčania čakajú aj na parkovaciu politiku – zatiaľ ju pilotne zavádzajú niektoré mestské časti – kedy ju chcete spustiť celomestsky? Ovplyvnila aj túto tému pandémia?
Čo sa týka systému celomestského parkovania, hlavné mesto pokračuje v príprave parkovacej politiky a verejnej súťaže na dodávku potrebnej technológie. Posun termínu jej spustenia ovplyvnila koronakríza.
Záujmom mesta ale je, aby sa dodržal termín začiatok roka 2021, kedy by sme chceli spustiť pilotnú lokalitu v rámci celomestského systému a postupne integrovať pripravované alebo prebiehajúce pilotné parkovacie projekty v mestských častiach.
Aktuálne je vyhlásená súťaž – verejné obstarávanie jadra parkovacieho systému na služby IT modulov parkovacieho systému ParkSys. Zároveň prebiehajú prípravy budovania záchytných parkovísk a chystajú sa projekty rezidenčných parkovacích domov v lokalitách hlavne na sídliskách, kde je kritická situácia s parkovaním predovšetkým pre rezidentov – teda domácich.