Samospráva

Mesto po vyše desiatich rokoch zrealizovalo komplexnú inventarizáciu

Prvýkrát od roku 2004 sa podarilo v Bratislave uskutočniť plnohodnotnú inventarizáciu majetku a všetkých účtov hlavného mesta.

Ilustračný obrázok k článku Mesto po vyše desiatich rokoch zrealizovalo komplexnú inventarizáciu
Zdroj: TASR

Pri inventarizácii boli zistené viaceré nedostatky, ako nedoriešený majetok, neidentifikovateľné zmarené investície, zle prepočítaný kurzový rozdiel či problémy na analytických účtoch. Informovala o tom hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová.

„V roku 2015 sme vytvorili internú pracovnú skupinu, ktorej úlohou bola najmä dôsledná legislatívna, technická aj organizačná príprava pre vykonanie tzv. generálnej inventarizácie k 31. decembru 2015,“ priblížil primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal. Inventarizácie za obdobie 2004–2014 totiž podľa súčasného vedenia mesta ani raz neprebehli v plnom rozsahu a s korektnými výstupmi. Problémom bolo, že v roku 2004 došlo k zmene informačného systému na doposiaľ využívaný informačný systém. Pri prechode naň v roku 2004 však neboli správne preklopené dáta.

„Z tohto dôvodu tak nebola doposiaľ uskutočnená plnohodnotná a dôkladná inventarizácia. Účtovníctvo neposkytovalo korektné saldá a nebolo ani možné vykonávať inventarizáciu cez účtovné zápisy,“ vysvetlila Skokanová.

Mylné platby

Cieľom inventarizácie za rok 2015 tak bolo naštartovať a zrealizovať proces odstránenia nedostatkov v účtovníctve mesta. Inventarizačná komisia pri svojej práci zistila viaceré nedostatky, ako nedoriešený majetok, neidentifikovateľné zmarené investície či zle prepočítaný kurzový rozdiel. Problémy sa objavili aj na analytických účtoch, na ktorých sa účtovali prevažne finančné operácie týkajúce sa záloh na služby bytových a nebytových priestorov, pričom od roku 2010 sa tieto účty nabaľovali a nerobili sa ročné zúčtovania. Až v roku 2015 sa všetky tieto roky zúčtovali.

„K problematickým účtom patril však hlavne účet ‚mylné platby‘,“ spresnila Skokanová. Pracovníci magistrátu podľa jej slov museli namáhavo hľadať a párovať faktúry za tovary alebo služby tak, aby dokázali priradiť platby.

„Pracovníci sa snažili všetky financie z účtu správne priradiť tam, kam patria,“ hovorí primátor.

Problém bol v tom, že všetky neidentifikovateľné platby, ktoré prišli na bankové účty mesta, sa automaticky zaúčtovali na účet „mylné platby“. „Niekto chcel napríklad zaplatiť nájom za garáž, ale použil zlý variabilný symbol alebo sa jednoducho pomýlil v špecifikácii platby. Peniaze sa tak nedostali na účet, na ktorý sa dostať mali, ale boli automaticky priradené na účet ‚mylné platby‘. Naši pracovníci sa tak snažili všetky financie z tohto účtu správne priradiť tam, kam patria,“ priblížil primátor.

Na základe výstupov z inventarizačnej komisie teraz vedenie hlavného mesta pripravuje viaceré opatrenia na odstránenie zistených záverov inventarizácie a riešenia pohľadávok. Kompletné výsledky vrátane opatrení budú predstavené v rámci záverečného účtu hospodárenia hlavného mesta za rok 2015. Dokument bude predložený v štandardnom čase, a to tento rok v júni.

Prečítajte si tiež: V prioritách OLO sú zberné dvory, plánuje sa aj v Dúbravke

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM