Mestské časti by si mali parkovanie spravovať samy
Mesto zadefinuje poplatky a ceny za parkovanie a bude garantovať systém tak, aby si každá mestská časť mohla parkovanie spravovať sama.
Primátor hlavného mesta Ivo Nesrovnal vyzýva starostov bratislavských mestských častí, aby sa prestali báť a podporili zavedenie jednotnej parkovacej politiky v meste, ktorá podľa neho dokáže spraviť poriadok vo verejných priestranstvách a zvýhodniť pri parkovaní Bratislavčanov.
Mestské časti vedia, čo potrebujú
„Na rozdiel od minulosti, keď boli systémy navrhnuté ako centrálne, a aj preto s nimi mestské časti nesúhlasili, rozhodli sme sa pre verziu, kde oveľa väčšie možnosti dostanú jednotlivé mestské časti,“ uviedol primátor.
Práve to vníma ako jasnú kompetenciu mestských častí, ktoré podľa Nesrovnala najlepšie vedia, čo potrebujú ich obyvatelia na každej konkrétnej ulici. „Centrálna bude len strecha systému, ktorú bude spravovať mesto. Rovnako mesto zadefinuje minimálne aj maximálne poplatky a ceny za parkovanie a bude garantovať otvorenosť systému tak, aby si každá mestská časť mohla parkovanie spravovať sama, alebo nájsť si partnera, ktorý sa do mestského systému bez problémov pripojí,“ vysvetlil.
Všetko ostatné si majú určiť mestské časti podľa svojich potrieb, a to od zonácie až po výšku a výber poplatkov. Mesto tvrdí, že pre účely parkovania poskytne mestským častiam aj komunikácie, ktoré budú v systéme potrebné.
Systém splní všetky nároky obyvateľov
„Parkovaciu politiku považujem za základný nástroj mesta v oblasti regulácie individuálnej automobilovej dopravy. Zároveň je systém veľkým krokom smerom k ďalšiemu skvalitneniu služieb mesta svojim občanom, pretože bude vybudovaný tak, aby spĺňal všetky nároky moderného mesta a jeho obyvateľov,“ povedal Nesrovnal.
Parkovacia politika v bode nula
Niektorí bratislavskí starostovia tento mesiac však skonštatovali, že parkovacia politika sa dostala do bodu nula. „Navrhované všeobecne záväzné nariadenie (VZN) nepohne parkovanie v meste ani o milimeter,“ tvrdí starosta Petržalky Vladimír Bajan. Návrh VZN, ktorý sa pred nejakým časom schvaľoval na miestnych zastupiteľstvách je podľa jeho slov odlišný od návrhu, ktorý momentálne visí na úradnej tabuli hlavného mesta.
„To, čo je zavesené teraz, s tým mestská časť nemôže súhlasiť. V tomto modeli nevidíme koncovku a parkovanie je pre nás veľkým otáznikom,“ skonštatoval Bajan. Starostka Podunajských Biskupíc Alžbeta Ožvaldová si zas myslí, že bez nových parkovacích miest akákoľvek parkovacia politika nemá zmysel.
Bratislavskí starostovia sa na októbrovom rokovaní Regionálneho združenia bratislavských mestských častí uzniesli, že budú trvať na pôvodných princípoch parkovacej politiky dohodnutých ešte v predchádzajúcom volebnom období a k existujúcemu návrhu VZN z dielne magistrátu dajú svoje pripomienky.
Hlavné mesto tento týždeň zverejnilo návrh VZN k parkovacej politike. Verejnosť ho môže v najbližších dňoch pripomienkovať.