Na hlavnú stanicu sa dostaneme rýchlejšie. Električky budú mať prednosť na križovatkách
Dynamické riadenie križovatiek s prednosťou pre električkovú dopravu je súčasťou projektu modernizácie trate na Hlavnú stanicu.
Hlavné mesto spustilo preferenciu električiek v križovatkách Mýtna – Imricha Karvaša a Žilinská – Štefanovičova. V utorok 7. februára totiž uviedlo do testovacej prevádzky nový dynamický režim riadenia cestnej dopravnej signalizácie v týchto dvoch križovatkách.
Prednosť majú aj trolejbusy
Očakávaná priemerná časová úspora pre električky v oboch smeroch pri dynamickom režime riadenia je oproti statickému režimu cca 30 až 35 sekúnd. V križovatke Žilinská – Štefanovičova je zakomponovaná aj preferencia trolejbusov, s cieľom dosiahnuť kratší prejazd na linke 203.
Dynamické riadenie križovatiek s preferenciou električkovej dopravy je súčasťou projektu modernizácie električkovej trate na Hlavnú stanicu v úseku Radlinského – Štefanovičova. Zavedenie preferencie električiek na linkách č. 1 a č. 2 medzi zastávkami Žilinská a STU má za cieľ zvýšiť cestovnú rýchlosť, zlepšiť pravidelnosť a tým aj zvýšiť atraktivitu cestovania mestskou hromadnou dopravou.
Električky posielajú informáciu o svojej polohe riadiacej jednotke cestnej svetelnej signalizácie pomocou bezdrôtovej komunikácie cez rádiový systém TETRA. Radič následne prednostne zaradí fázu, v ktorej majú električky voľno, pričom pri prejazde križovatkou sa električka opäť „odhlási“.
Buďte ostražití!
Počas víkendov a večerov v časoch slabej dopravnej záťaže a redších intervalov električiek budú križovatky skúšobne fungovať v režime kmitavej žltej. Električky, ktoré sa v oboch križovatkách nachádzajú na vedľajšej ceste, si budú svetelnú signalizáciu „aktivovať“ tak, aby mali zabezpečený plynulý prejazd, pričom v kolíznych smeroch bude počas prejazdu električiek svietiť signál s červeným svetlom.
Hlavné mesto v tejto súvislosti upozorňuje vodičov aj chodcov na ostražitosť a sledovanie dopravnej situácie. Nový spôsob riadenia križovatiek bude v nasledujúcich týždňoch priebežne vyhodnocovaný v spolupráci s Dopravným podnikom Bratislava a Krajským dopravným inšpektorátom a bude podľa potreby upravovaný
Modernizácia električkovej trate na Hlavnú stanicu v Bratislave v úseku Radlinského – Štefanovičova trvala tri mesiace, električky začali po zmodernizovanej trati premávať 2. septembra 2015. Trať bola pôvodne vybudovaná ešte v roku 1985 a jej obnova bola jedným z projektov modernizácie električkových tratí, ktoré sú spolufinacované z prostriedkov Európskej únie.
Modernizácia električkovej trate Radlinského – Štefanovičova stála približne 4 milióny eur. Projekt realizovali z prostriedkov EÚ.