Alexandra Húsková Rôzne

Najčistejšieho vzduch v Bratislave sa nadýchnete na Kolibe, v podzemných garážach nákupných centier radšej zadržte dych

Problémom garáží nákupných centier je nedostatočná ventilácia. Zaujímavosťou je, že v jednej z garáží nákupného centra v Bratislave namerali experti deväťkrát nižšiu hodnotu škodlivých látok, ako v ostatných. Dôvodom je lepšie technické riešenie vzduchotechniky.

Ilustračný obrázok k článku Najčistejšieho vzduch v Bratislave sa nadýchnete na Kolibe, v podzemných garážach nákupných centier radšej zadržte dych
Zdroj: TASR

Znečistenie ovzdušia je pre väčšinu obyvateľov Slovenska stále veľmi vysoké – nadlimitné a každoročne spôsobuje vážne zdravotné problémy, či miliardové škody na zdraví,majetku, lesoch a úrode – tvrdia odborníci.

Meranie čistoty vzduchu CLEAN AIR

Experti z Centra pre trvalo udržateľné alternatívy (CEPTA) merali v rámci projektu Clean Air týždeň znečistenie ovzdušia jemnými prachovými časticami (UFP = Ultra Fine Particles)na celom Slovensku. Najčistejší vzduch namerali v Tatrách – pod 1500 častíc na cm3(č/cm3), najšpinavší v podzemných garážach nákupných centier – nad 42000 č/cm3. Pri jednom nádychu vdýchneme približne 500 cm3 vzduchu za minútu sa v pokoji nadýchneme asi 15 krát.

Čistý vzduch bol nameraný aj vo Zvolene, či na Kolibe v Bratislave.

V meraní veľmi zle dopadli Košice, kde experti namerali vysoké hodnoty škodlivín napríklad pri jazde mestom v taxíku, či počas cestovania v staršom autobuse.

Naopak veľmi znečistený vzduch bol nameraný pri zapálenom ohni v peci,v aute pri jazde v hustej mestskej doprave, pri jazde v starom dieselovom autobuse či vo vlaku ťahanom lokomotívou na naftu.

„Za znečistené ovzdušie nám hrozia vysoké pokuty zo strany Európskej komisie, efektívne opatrenia na zlepšenie kvality ovzdušia poznáme, dobré príklady z praxe tiež. Nerozumiem pasivite kompetentných, ani tomu prečo sa miliardy z EÚ fondov 2014 –2020 prioritne nezameriavajú na vyriešenie aj tohto dlhodobého problému,ktorý trápi väčšinu obyvateľov Slovenska“, hovorí Daniel Lešinský, predseda občianskeho združenia CEPTA.

Hlavnými zdrojmi lokálneho znečistenia ovzdušia v obciach je doprava, predovšetkým vozidlá s dieselovým pohonom a lokálne kúreniská, regionálne znečistenie má na svedomí hlavne priemysel a energetika.

Dôležitou zmenou by podľa odborníkov z CEPTY malo byť lepšie využívanie eurofondov pri riešení znečisteného ovzdušia, ako aj dôslednejší systém pre veľké podniky a fabriky „znečisťovateľ platí“. Samosprávy by mali napríklad podporiť nemotorovú dopravu vybudovaním cyklochodníkov a v mestách zaviesť nízko emisné zóny.

Zástupcovia CEPTA vyzývajú aj ľudí, aby na presun využívali skôr bicykel, verejnú dopravu, či chôdzu, prípadne využívali eko-šoférovanie.

zdroj:www.cepta.sk

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM