Najväčšie sídlisko na Slovensku má vlakovú stanicu, ktorá pomaly „umiera“
Kedysi to bola veľmi vyťažovaná, frekventovaná a moderná železničná stanica. Dnes je to už len jedna z tých novších staníc v Bratislave, z kadiaľ vás vlaky dopravia iba do Viedne. Škoda, petržalské železničné nádražie má určite väčší potenciál.
Železničná stanica Petržalka bola vybudovaná už v roku 1897. No opätovne ju uviedli do prevádzky dňa 10. júna 1998. Svojou modernou architektúrou a výrazným vzhľadom sa zaradila medzi najkrajšie vlakové stanice v Bratislave.
Prechádzalo ňou množstvo medzinárodných vlakov do Rakúska, Maďarska, Poľska, Českej republiky, ale jazdili tadiaľto aj lokomotívy smerujúce na východnejšie územia Slovenska. Stanicou denne prešli tisícky ľudí, no postupne sa situácia menila.
Iba do alebo z Viedne
Predovšetkým od zmeny cestovných poriadkov dňa 12.12.2010. Vtedy boli zrušené všetky vlaky smer Maďarsko a obmedzené vnútroštátne vlaky, ktoré jazdili smer Bratislava – Nové Mesto.
Prečítajte si tiež: Posvietili sme si na vlakové stanice v Bratislave. Pozrite sa, ktorá vyzerá najhoršie
Napokon bola ukončená prevádzka aj všetkých osobných vlakov, ktoré premávali z Petržalky na územie Slovenska. Od decembra 2011 tak na ŽST Petržalka zastavujú iba regionálne vlaky, ktoré jazdia do alebo z Viedne. A to jednoznačne stanici uškodilo, pretože ju začalo využívať menej ľudí, ako tomu bolo kedysi.
Je síce chvályhodné, že sa z Petržalky dokážete každú hodinu dostať za 58 minú do rakúskeho hlavného mesta, no taká veľká stanica má väčší potenciál, ako prepravovať cestujúcich len po jednej trase.
Stále vyzerá novo a čisto
Rozhodli sme sa, že sa pôjdeme na nádražie pozrieť osobne a zistiť ako to tam v súčasnosti vyzerá. Výborným nápadom bolo, keď sa vystaval podchod vedúci popod koľajnicami a ľudia sa tak ľahšie dostanú z Panónskej cesty na Kopčiansku ulicu. Prekvapivo bol podchod relatívne čistý a prechádzalo ním množstvo ľudí (určite nešli všetci na stanicu).
Všimli sme si, že niektoré nástupištia boli uzavreté a funkčné je už vlastne iba jedno. Eskalátor, ktorý by vás vyviezol do priestoru stanice taktiež nefungoval.
Prečítajte si tiež: Klenot medzi bratislavskými vlakovými stanicami. Za toto železničné nádražie sa až tak hanbiť nemusíme
Vnútro budovy vyzeralo čisto a udržiavane. Na lavičkách posedávalo niekoľko ľudí, ktorí čakali na vlak do Viedne. Po prezretí celého objektu sme zistili, že sa v priestore železničnej stanice nachádza novinový stánok, bufet s občerstvením, informačná kancelária, bankomat a úschovňa batožín.
Bohužiaľ čakáreň bola v čase našej návštevy zatvorená. Asi preto, aby sa tam nezdržiavali nekalé živly.
Moderná budova
Zvonka vyzerá stanica stále dobre. Celá budova pôsobí moderne a čisto. Boli sme prekvapení, že v okolí stanice sa nepovaľujú odpadky. Keď prejdete na nástupište číslo jeden (iba tu zastavujú osobné vlaky) je väčšinu dňa prázdne a opustené. Rušno tu je iba raz za hodinu, keď príde vlak z Viedne.
Ale na obranu stanice musíme podotknúť, že zahraniční turisti pricestujú na skutočne schopné nádražie (nie ako, keď prídu na Hlavnú stanicu). Priamo pri stanici stoja autobusy číslo 80 a 99.
Prečítajte si tiež: O týchto železničných staniciach ste možno ani nevedeli, že existujú
Vďaka tomu, že bol vybudovaný podchod, ľudia môžu využiť na prepravu zo alebo na stanicu aj zastávky mestskej hromadnej dopravy, ktoré sa nachádzajú na Panónskej ceste. Tu zastavuje hneď niekoľko liniek a to autobusy číslo 59, 91, 93, 94, 191.
Ako sme spomenuli je škoda, že sa ŽST Petržalka nevyužíva ako stanica pre viaceré vlakové spojenia. Ale plánuje sa, že táto stanica bude dôležitou zastávkou jednej vetvy európskej siete vysokorýchlostných vlakov, ktorá spojí Bratislavu napríklad s Mníchovom a Parížom.
V sobotu vám prinesieme poslednú časť nášho miniseriálu o bratislavských vlakových staniciach. Zameriame sa na menšie železničné nádražia, ktoré sú dôležitými zastávkami vlakov smerujúcich na Záhorie a východ Slovenska.
Prečítajte si tiež: 10 vecí, ktoré vystrašia turistov po príchode na Hlavnú stanicu