Pomáha pri zdravotných komplikáciách: Prepravná služba znižuje aj sociálnu izoláciu
Špeciálne upravené autá prispievajú k znižovaniu izolácie ľudí, ktorí inak nemajú možnosť vyjsť z domu. Vďaka nim sa opäť stávajú spoločensky aktívni.
Spoločnosť Kaufland a Slovenský Červený kríž (SČK) spolupracujú už niekoľko rokov na mnohých zaujímavých projektoch. Jedným z nich je aj projekt S našimi značkami je pomoc na ceste, počas ktorého mohli zákazníci Kauflandu pomáhať kúpou výrobkov privátnych značiek a spoločnosť Kaufland prispela na nákup nových vozidiel pre SČK. V stredu (14.11.) odovzdali päť nových špeciálnych áut zástupcom SČK. Súčasťou odovzdávania bola aj praktická ukážka využitia auta.
Pomáha riešiť aj zdanlivo jednoduché situácie
Minulý rok sa taktiež vďaka tomuto projektu podarilo zakúpiť päť nových vozidiel. V súčasnosti sa postupne buduje menšia sieť po Slovensku, vďaka ktorej sa prepravná služba stáva čoraz atraktívnejšou. „Sme veľmi radi, že v tomto ročníku môžeme opäť prispieť piatimi novými vozidlami. Vďaka nim sa podarí rozbehnúť túto sociálnu terénnu službu SČK v Žiline a Bratislave, a zároveň rozšíriť už existujúcu službu v Banskej Bystrici, Poprade a Leviciach,“ povedala pre Bratislava24 hovorkyňa spoločnosti Kaufland Slovensko Lucia Langová.
Prepravná služba je sociálna terénna služba. Vďaka nej prispieva SČK k znižovaniu izolácie ľudí, ktorí inak nemajú možnosť vyjsť z domu a pomáha im, aby boli opäť spoločensky aktívni. Častokrát uľahčuje rodinným príslušníkom starostlivosť o nevládneho staršieho člena rodiny, ale aj mladšiu osobu so zdravotným postihnutím. „Táto služba nie je len o pomoci chorým. Pomáha vyriešiť aj zdanlivo jednoduché situácie, ako napríklad pomoc pre členov rodiny, ktorí sú zamestnaní a nie vždy si vedia zobrať dovolenku či vybaviť pre rodinného príslušníka prevoz tam, kam potrebuje alebo pomoc mamičkám s chorými deťmi. V regiónoch, v ktorých je prepravná služba dostupná, si ju ľudia nevedia vynachváliť, najmä keď objavia, aké široké je spektrum pomoci, ktoré poskytuje,“ vysvetlila benefity terénnych sociálnych služieb generálna sekretárka SČK Zuzana Rosiarová.
Široké spektrum pomoci
Aktuálne je prepravná služba aktívna v desiatich spolkoch SČK a pokrýva potreby približne 3 800 klientov. Najčastejšie je využívaná na prevoz do kúpeľov, k lekárom, onkologických pacientov, pravidelné rehabilitácie či masáže. „Sú to však naozaj aj bežné úkony, ako napríklad odvoz na nákup, návšteva notára, úradu práce či kaderníka. Mladí ľudia na vozíku sú za podobné služby taktiež veľmi vďační, pretože vďaka nim sa dostanú na kultúrne podujatia, prípadne do školy. Využívajú ju aj ľudia z obcí, kde je veľmi nepravidelná mestská doprava, prípadne zlé cesty a kopcovitý terén, ale i starší ľudia alebo občania na vozíku, bez auta a rodinných príslušníkov, ktorí nie sú schopní využívať pre svoje potreby iné dopravné prostriedky,“ doplnila Rosiarová.
Päť nových, špeciálne upravených áut si prevzali zástupcovia SČK. „Veľmi sa tešíme, že sme dostali takéto autíčko. Verím, že najazdíme veľa kilometrov a pomôžeme mnohým ľuďom, ktorí to potrebujú,“ skonštatovala riaditeľka územného spolku SČK Poprad Denisa Kučkovská. „Chceli by sme sa poďakovať spoločnosti Kaufland. Máme veľa klientov, najmä vozičkárov, a tak môžeme rozšíriť služby,“ pridala sa riaditeľka územného spolku SČK Levice Stanislava Sládečeková.
V regiónoch si prepravnú službu ľudia nevedia vynachváliť. „Klientom som už niekoľko rokov. Dostala sa mi do rúk vizitka, ktorú nosím pri sebe. Keď chcem službu využiť, väčšinou sa ozvem skôr. Vždy mi však vyjdú v ústrety, aby som bola spokojná,“ uzavrela Miroslava Závalcová.
Prepravná služba nie je bezplatná, hradia si ju klienti SČK. Často je však spolufinancovaná mestom, obcou či zazmluvnenými zariadeniami sociálnych služieb.