Rôzne

Poslanec Borguľa navrhuje spracovať dizajn manuál obnovy chodníkov

Manuál má byť záväzným dokumentom a okrem samotnej obnovy chodníkov a ich bezbariérovosti má riešiť aj ich jednotný vizuál.

Ilustračný obrázok k článku Poslanec Borguľa navrhuje spracovať dizajn manuál obnovy chodníkov
9
Galéria
Zdroj: Bratislava - Staré Mesto

Zničené a zdevastované chodníky v bratislavskom Starom Meste by sa v budúcnosti mali rekonštruovať podľa istého dizajn manuálu. Navrhuje to staromestský miestny a zároveň bratislavský mestský poslanec Martin Borguľa. Ten na septembrové rokovanie miestneho zastupiteľstva pripravuje Program obnovy chodníkov, ktorý v prípade, že by sa osvedčil, plánuje rozšíriť aj na úroveň hlavného mesta.

Nebezpečné chodníky

Poslanec svoj návrh odôvodňuje tým, že jednotlivé samosprávy postupne obnovujú cesty a komunikácie vo svojej správe a zároveň sa investuje do obnovy cyklotrás, resp. sa plánuje výstavba nových. Na samotné chodníky sa však podľa neho zabúda, pričom jamy, výtlky, nerovnomerný povrch či vytrhaný asfalt na mnohých miestach sú pre chodcov nebezpečné.

Takým príkladom bola donedávna napríklad Kúpeľná ulica, kde sa v jej prepadoch tvorili kaluže, ktoré v lete zapáchali a v zime zamrzli a dochádzalo k úrazom.

V rámci pripraveného materiálu chce poslanec vyzvať starostu Radoslava Števčíka, aby s príslušnými orgánmi a odbornými útvarmi mestskej časti vytvoril dizajn manuál chodníkov. Ten má byť záväzným dokumentom a okrem samotnej obnovy chodníkov a ich bezbariérovosti má riešiť aj ich jednotný vizuál.

Jednotný dizajn

„Všade vo svete, v rozvinutých mestách si všimneme, že chodníky v danom meste majú jednotný dizajn. Ale už dávno to nie je obyčajný asfaltový povrch. Keď máte dláždený chodník, tak ho dokážete v prípade nejakej poruchy jednoducho zobrať a po odstránení poruchy následne zložiť bez toho, aby bolo vidieť, že bol nejakým spôsobnom pílený alebo rezaný,“ uviedol Borguľa.

Tým chce poslanec predísť tomu, aby boli chodníky na každom kroku inej farby. K tomu by podľa neho mala miestna samospráva zároveň zaviazať aj investorov v prípade väčších rekonštrukcií alebo novej výstavby. Zároveň chce týmto krokom dosiahnuť, aby bola údržba chodníkov jednoduchšia a praktickejšia a hlavne, aby sa chodníky vôbec rekonštruovali.

Je totiž presvedčený, že ak sa obnoví len vozovka cesty bez priľahlých chodníkov, v najbližších piatich až desiatich rokov sa s chodníkmi nič neurobí, až do tej doby, kým sa na nich niečo nestane.

Peniaze na chodníky

Poslanec navrhuje vytvorenie Fondu obnovy chodníkov ako špeciálnej rozpočtovej položky v rámci rozpočtu mestskej časti. Presné pravidlá jeho napĺňania zatiaľ známe nie sú, podľa Borguľu by to mohlo byť niekoľko percent z príjmov samosprávy z predaja alebo prenájmu nehnuteľností. Tie by boli účelovo viazané výlučne na opravu chodníkov. Tie by tak mohli byť takto údajne do siedmich rokov všetky komplexne zrekonštruované.

Poslanec si síce uvedomuje, že vstupná investícia môže byť pre mestskú časť o čosi vyššia, minimálne však údržba chodníkov bude jednoduchšia ako v prípade asfaltových povrchov. Zároveň si nemyslí, že by samospráva nemala dostatok financií, čím vedenie mestskej časti v minulosti často argumentovalo.

„Nepovedal by som, že tých peňazí nie je dostatok. Myslím si, že samospráva, rovnako aj mestská samospráva sa dostáva do veľmi dobre finančnej kondície a príjmy sú výrazne vyššie,“ dodal Borguľa.

Vynovená Palackého ulica
4
Galéria
Zdroj: Bratislava - Staré Mesto
Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM