Zeleň ako súčasť novej Štúrovej? Aktivisti starajte sa, mestu chýbajú financie
Ak patríte k tým, čo dúfali v zelenú Štúrovu, zrejme vás nepotešíme. Realita je taká, že mesto nemá peniaze, prevažná časť bude z asfaltu, chodníky budú príliš úzke a zeleň majú vysadiť a starať sa o ňu aktivisti. Jedine, že by sa našiel veľkodušný sponzor. Ako bude napokon priestor vyzerať?
Zástupcom občianskych združení z Cyklokoalície a Občianskej iniciatívy Lepšia doprava zostali po piatkovom rokovaní na pôde mestskej časti Bratislava – Staré Mesto o zmenách v projekte Štúrovej ulice a Šafárikovho námestia, hlavy v smútku.
Povrch Štúrovej bude prevažne z asfaltu a zeleň majú vysadiť a starať sa o ňu samotní aktivisti. Pokiaľ sa teda nenájde niekto iný. Podľa Petra Netriho z Cyklokoalície sa takto vyjadril na rokovaní hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser.
Ten sa k veci bude vedieť vyjadriť až v pondelok, nakoľko je odcestovaný. Preto nie je vylúčené, že zeleň napokon mesto vyrieši inak.
„Mesto nemá peniaze na dlažbu a ani na udržiavanie zelene. Preto by to mohli robiť aktivisti,“ doplnil pre Bratislava24.sk Peter Netri. „Po hotel Tulip bude asfalt a posledného pol metra bude dočasne daná dlažba, aby sa prípadne mohla vytiahnuť a aktivisti si tam mohli niečo zasadiť,“ upresnil.
Úzke chodníky, cyklotrasy, stiesnený priestor
Zeleň na Štúrovej nechceli len aktivisti a dúfajúca verejnosť, no tiež hlavná architektka Ingrid Konrad. Podľa nej by tam ale bola nie len pre krajší vizuál. Mohla by tam stekať voda, ktorá padne na ulicu. Ostávala by tak v územi a neboli by preplnené zberače odpadových vôd.
Cyklokoalícia upresnila, že teraz bude plánovaný priestor veľmi stiesnený a električková trať nepôjde cez stred ulice. Vznikne tak veľmi úzky chodník pre chodcov aj cyklistov.
Tomáš Vašek z Občinskej iniciatívy Lepšia doprava informoval, že šírka chodníka na východnej strane Štúrovej by mala byť široká od 1,9 do 2 metrov. Vedľa chodníka budú stĺpy a 1,5 až 1,75 metrová cyklocesta. Šírka zastávky v smere do centra je zatiaľ len vo výkresoch avšak na nich má len 1,8 metra. Či sa bude dať rozšíriť je teraz otázne.
Informácie potvrdil aj Ivan Bútora z Lepšej dopravy.
Netransparentný prístup
Podľa Netriho je najväčší problém v tom, že hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser projekt tajil. „Namiesto toho, aby mestská časť, odborníci, združenia a hlavne verejnosť mohli na projekte participovať, hlavný inžinier ho tajil. Tým, že teraz je už takmer vo finále, nie je možné robiť veľké zmeny – ako napríklad posunúť železničnú trať. Lepšia doprava a Cyklokoalícia teraz zachraňovali aspoň to málo, čo sa dalo a to v prospech chodcov,“ uviedol Netri z Cyklokoalície.
Momentálne sa pracuje na ústupkoch a prerokúvajú sa pripomienky. Takáto verzia projektu by už mala byť konečná. Aktivisti pripomienkovali malý priestor pre chodcov a požadujú rozšírenie chodníka či posunutie zastávky a prístrešku smerom k parčíku.
Už pondelok by sme od hlavného dopravného inžiniera mali vedieť, ako bude táto situácia vyriešená a kto sa napokon o zeleň bude starať.