Maros Palesch Rôzne

Štúdia "nadzemky" Metrail pre Bratislavu

Pre Bratislavu, ktorá zavrhla koncepciu klasického podzemného metra pre jeho časovú a finančnú náročnosť sa objavuje nová možnosť vybudovať chýbajúci nosný dopravný systém na báze Metrailu - ľahkej obojsmernej jednokoľajovej dráhy nad existujúcou ele

V roku 2003 prišla spoločnosť Frazer – Nash s unikátnym projektom ľahkého nadzemného dopravného systému „Metrail“. Následne buduje testovacie stredisko v Malajzii a prebieha výstavba prvej trate Metrail v Dubaji, v City of Arabia. Trať dlhá 6,2 km má 11 staníc a do prevádzky bola odovzdaná v decembri 2010. Jej výstavba trvala len 28 mesiacov!

Je to alternatíva k stále viac sa rozmáhajúcej neefektívnej a neekologickej individuálnej doprave. Naviac túto koncepciu je možné prepojiť s pripravovaným systémom integrovanej mestskej hromadnej dopravy v Bratislave. Systém Metrail je so svojou powertrain technológiou vyvinutou Frazer-Nashom novou generáciou jednokoľajok (Monorail). V súčasnosti premávajú jednokoľajky v mnohých – krajinách po celom svete, pričom chýry o ich bezpečnosti a spoľahlivosti siahajú až do roku 1901.

Médiá každý deň upozorňujú na zvyšujúce sa obavy z globálneho otepľovania a znečistenia. Metrail je však oveľa šetrnejší k životnému prostrediu než všetky ostatné koľajnicové systémy. Jeho emisie na kilometer jazdy sú len nepatrným zlomkom z toho, čo dokážu vyprodukovať iné druhy hromadnej dopravy. Tento jav je spôsobený novou technológiou Carbon Credits, ktorá dokáže efektívnejšie redukovať emisie skleníkových plynov.

Čo je to METRAIL Systém Metrail je so svojou powertrain technológiou vyvinutou Frazer-Nashom novou generáciou jednokoľajok. Metrail využíva najnovšie technológie z oblasti mikroelektroniky, ľahké kombinované materiály a automatizované trakčné systémy.

Metrail – vlastnosti:

  • vlastný pohon
  • vlastný dizajn podvozku a powertrain
  • inovačne riešená kabína vodiča – tzv. „sklenený cockpit“
  • kolesá, pneumatiky a hnacia sústava osvedčené miliardami najazdených kilometrov

Metrail – technológia:

  • Metrail je technologicky najvyspelejším jednokoľajovým systémom na svete
  • Metrail je jediný systém hromadnej dopravy, ktorý sa ľahko zmestí do jestvujúcej mestskej infraštruktúry bez potreby rozširovania elektrifikačnej si­ete
  • Cestovanie je pohodlné, Metrail je vhodný prakticky do každého prostredia a terénu
  • Alternatíva nosných dopravných systémov v menších sídlach

Metrail – výhody:

  • nízke náklady na infraštruktúru a železničný park
  • ekonomicky nenáročná prevádzka
  • pomer nízkej hmotnosti súpravy voči počtu prepravovaných cestujúcich
  • minimálny polomer zákruty
  • bez podpory elektrickej trakcie – Metrail využíva nízkonapätový palubný mechanizmus

Metrail Plus Ekonomicky nenáročný jednokoľajový systém použiteľný aj samostatne v rámci mestskej hromadnej dopravy. Je schopný prepraviť až 25 000 cestujúcich za hodinu. Je možné ho zabudovat aj do jestvujúcich úzkorozchodných železničných systémov a systémov LRT (Light Rail Transit).

Metrail Super Nákladovo efektívne riešenie pre mesto a potreby mestskej hromadnej dopravy s kapacitou prepravy 40 000 osôb za hodinu. Takisto sa dá zabudovať už do jestvujúcich úzkorozchodných železničných systémov a systémov LRT (Light Rail Transit).

Metrail ultra Konečné riešenie systému verejnej dopravy pre mesto a medzimesto s kapacitou prepravy nad 55 000 osôb za hodinu.

Hnacia sústava , energia a infraštruktúra Jedinečné technické princípy aplikované v konštrukcii Metrail súprav sú ekologicky vhodné, čo je zároveň jednou z hlavných filozofií tohto systému. Metrail, so svojou vlastnou energetickou zásobou, sa zaobíde bez podpory nadzemného elektrického vedenia. Výhody plynúce zo zredukovanej časovej dĺžky potrebnej na výstavbu systému, ako sú cena a prevratnosť tohto riešenia, sú zjavné hneď na prvý pohľad. Vďaka tomu, že je Metrail ľahší, a že používa vlastný pohon jednotlivých súprav, môže byť aj celá trať jednoduchšie navrhnutá, pretože bude bez elektrickej infraštruktúry. Systém Metrail je oveľa bezpečnejší pre vodiča, ako aj pre cestujúceho, má centrálny evakuačný priechod a trakčná sústava pracuje na nízke napätie.

Všestrannosť

  • Jednokoľajový systém Metrail môže premávať nad zemou, ako aj pod zemou
  • Ako systém poskytuje ďalší druh tranzitného prepojenia, pričom však skôr dopĺňa iné druhy dopravy, než aby pôsobil ako ich konkurencia
  • Polomer zákruty do 30 metrov
  • Vďaka signalizačnému systému podľa najnovších európskych noriem je zabezpečená bezpečná prevádzka v intervaloch do dvoch minút, čím sa zvyšuje flexibilita cestovného poriadku a jednotlivých služieb
  • Jednoduchý prechod na plne automatickú prevádzku bez vodiča
  • Plochá podlaha
  • Integrovaný predaj lístkov – jeden lístok pre všetky druhy mestskej hromadnej dopravy
  • Nezávisle poháňané vozne umožňujú nadstaviť dĺžku jednokoľajky v závislosti od danej požiadavky na predpokladaný počet cestujúcich
  • Najmodernejší informačný systém pre cestujúcich

Ľahká konštrukcia Znížené energetické nároky na Metrail znamenajú, že súpravy majú menšiu hmotnosť, čo je spôsobené použitím menších a ľahších motorov, palivových nádrží, akumulátorov a trakčných sústav. Vďaka použitiu ľahkých konštrukčných materiálov, ako sú uhlíkové vlákna a kevlar, dosiahli jednotlivé vozne takú pozoruhodne nízku hmotnosť.

Vďaka použitiu patentovaných elektrických motorov so striedavým prúdom pre každé jedno koleso je celkový dizajn podvozku menší a kompaktnejší. Pri brzdení sa kinetická energia z pohybu jednokoľajky premieňa na elektrickú energiu. Táto energia sa uloží na ďalšie použitie pre zrýchlenie jazdy jednokoľajky, čo je lepšie, než keby sa rozptýlila v podobe tepla v mechanických brzdách. Metrail sa snaží o dosiahnutie čo možno najväčšej kapacity cestujúcich bez zníženia komfortu z jazdy. Vyrába nižšie súpravy s rovnými podlahami, dosahuje tak zlepšenie celkovej stability jednotlivých súprav.

Zdroj + foto: metrail.sk

METRAIL
13
Galéria
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM