Sú podľa vás vozidlá MHD špinavé? Zistili sme, ako často sa čistia
Kedy sa umýva interiér vo vozidlách, či sa vôbec dezinfikujú a čo sa dá robiť so všadeprítomnými grafity nápismi? Ako často sa robí veľké upratovanie s tepovaním sedadiel? Zisťovali sme to za vás v Dopravnom podniku Bratislava, možno budete niektorými odpoveďami prekvapení.
Začneme pri povinnostiach šoférov
Vodič na každom obratisku počas prestávky skontroluje vozidlo, pozbiera odpadky, ktoré tam nechajú cestujúci a vynesie ich do odpadkového koša. Pri zistení väčšieho znečistenia nahlási skutočnosť na dispečing Dopravného podniku Bratislava a ten rozhodne o ďalšom postupe.
„Zaznamenali sme aj prípady, kedy muselo byť vozidlo stiahnuté z výpravy, presunuté do vozovne na chemické čistenie a nahradené iným vozidlom,“ uviedla Adriana Volfová, hovorkyňa DPB.
Základné denné čistenie vozidiel MHD sa vykonáva vždy po návrate vozidiel.
Denné čistenie vozidiel pozostáva z nasledujúceho rozsahu prác:
- Skontrolovať interiér vozidla a vyzbierať veľké nečistoty
- Očistenie sedadiel od hrubých nečistôt a odpadkov
- Odstránenie hrubých nečistôt a odpadkov medzi rámom vozidla a zadným sklom
- Dezinfikovanie horizontálnych aj vertikálnych madiel a zadržovacích tyčí dezinfekčným prípravkom
- Povysávanie podlahy
- Povysávanie podlahy kabíny vodiča
- Povysávanie schodov vozidla
- Povysávanie zádverí vozidla po zatvorení dvier
- Zotretie podlahovej krytiny mopom
- Zotretie podlahovej krytiny v kabíne vodiča
Veľké upratovanie sa vykonáva raz do roka
Minimálne raz ročne sa vykonáva mimoriadne čistenie a teda nad rámec denného čistenia. Čistenie sa realizuje podľa potreby a podľa finančných možností rozpočtu – samotné čistenie sedadiel cestujúcich aj vodiča (tepovanie), vysávanie čalúnených sedadiel, operatívne očistenie sedadiel cestujúcich od škvŕn a žuvačiek, nanesenie ochranného nástreku, zabezpečujúceho odolnosť voči prenikaniu nečistôt a kvapalín do vlákien textilných sedadiel.
K čisteniu grafity sa používa špeciálny chemický prípravok, ktorý zvládne vyčistiť približne 90 percent grafity. Najnovšie používajú vandali špeciálne čierne fixky, ktoré idú dole ťažko, ba dokonca v niektorých prípadoch, podľa percentuálnej plochy znečistenia, vôbec.
V súvislosti s grafitmi poukázala spoločnosť aj na potrebnú spoluprácu cestujúcich, ktorí by mohli v prípade vandalizmu upozorniť vodiča, že sa vo vozidle deje niečo nekalé a protizákonné. Spoločnosť skúša a rozširuje kamerový systém, pretože sa osvedčil. Vo svete už bežne funguje monitorovací systém a aj to je vraj cesta – tam, kde sú kamery, vandalizmus nebýva.
Zmluva na čistenie vozidiel je uzavretá so spoločnosťou cata-REAL, z Dolného Kubína (od januára tohto roku na 48 mesiacov) a maximálny finančný objem zákazky je 3,56 mil. € bez DPH.