Vlaky ako u susedov? Cestujúcich na trati Bratislava – Komárno bude voziť rakúsky dopravca
V porovnaní so súčasnou prevádzkou ÖBB a ZSSK navrhli koncept väčšieho počtu klimatizovaných vozňov, ako v súčasnosti používa spoločnosť RegioJet.
Dopravu na frekventovanej trati Bratislava – Komárno od decembra tohto roka na nasledujúce dva roky zabezpečí rakúsky národný dopravca ÖBB a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Ministerstvo dopravy a výstavby SR uviedlo, že spojenie dvoch národných dopravcov prinesie predovšetkým vyššiu kvalitu cestovania za nižšiu cenu.
Cestovný poriadok sa nemení
Okrem toho podľa vyjadrení rezortu dopravy štát na tomto riešení ročne ušetrí desiatky tisíc eur. Oproti súčasnosti bude celková dotácia za rok nižšia o takmer 200-tisíc eur. Priemerná sadzba za jeden vlakokilometer (vlkm) bude na úrovni 9,65 eura. S príchodom nových dopravcov zostáva zachovaný aj cestovný poriadok, riešia sa len menšie úpravy pre optimalizáciu nástupov a výstupov cestujúcich.
Nezmení sa ani režim integrovaného dopravného systému (IDS) na území Bratislavského samosprávneho kraja. „Ako som sľúbil, vybrali sme tú najlepšiu ponuku. Na frekventovanú trať prinášame etablovaných dopravcov, ktorí prinesú kvalitné služby za nižšiu cenu, a rozsah výkonov bude zachovaný. Nasledujúce dva roky sa tak cestujúci môžu tešiť na komfortné a spoľahlivé cestovanie, čomu sa veľmi teším,“ uviedol v stanovisku pre médiá minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).
V porovnaní so súčasnou prevádzkou ÖBB a ZSSK navrhli koncept väčšieho počtu klimatizovaných vozňov, ako v súčasnosti používa spoločnosť RegioJet. Pôjde o rovnaké súpravy a vysokokvalitné lokomotívy, ktoré dnes premávajú na úseku Viedeň – Marchegg – Bratislava. Tieto budú doplnené najmä na úseku Komárno – Dunajská Streda klimatizovanými súpravami radu 840.
Zmena od decembra
Posledných desať rokov prevádzku na trati Bratislava – Komárno zabezpečovala spoločnosť RegioJet. Rovnako predložila ponuku, avšak na trati plánovala využiť staršie vozne bez klimatizácie a s vyššou dotáciou. Zmluva so spoločnosťou RegioJet vyprší v decembri. V súčasnosti je už vyhlásená súťaž na prevádzkovateľa na tejto trati, ktorý ju bude obsluhovať od roku 2023 nasledujúce desaťročie.
RegioJet víta, že „ministerstvo prestalo blokovať ďalší postup a prehlbovať neistotu najmä smerom k cestujúcim“. „RegioJet je pripravený urobiť maximum pre riešenie ďalšieho postupu. Sme pripravení koordinovať kroky s dopravcom, ktorý bude na trati jazdiť od 13. decembra, a to vrátane dohody o prevzatí trás, o koordinácii postupu voči zamestnancom či prípadnom využití vhodného vozového parku, ako sú napríklad poschodové súpravy,“ uviedol hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.