Všimli ste si na bratislavských cestách biely poprašok? Slúži na dobrú vec! + VIDEO
Mesto našlo spôsob, ako si efektívne poradiť s trhlinami na komunikáciách.
Cesty v Bratislave sú nekonečným problémom. Kým jednu opravujú, na druhej vzniknú diery a trhliny. Mesto však našlo spôsob, ako si s nimi poradiť.
Zázračná zálievka
Jedným z efektívnych a tiež ekonomických riešení je zalievanie trhlín tzv. „zálievkami“. Oprava trhlín spomínaným spôsobom je najhospodárnejšia práve vtedy, ak sa použije na začiatku, kým sa trhlina ešte len tvorí.
„Všeobecne sa uvádza, že 1 euro investované do zálievok môže ušetriť až 4 eurá potrebné na väčšiu opravu vozovky. Tzv. zálievkami sa dá zabrániť prenikaniu trhlín do spodnejších vrstiev vozovky, čo už predstavuje veľké škody na kvalite komunikácií. Ak sa takáto starostlivosť dlhodobo zanedbáva, dochádza k vzniku výmoľov a k mohutnejšiemu rozpadu asfaltových vrstiev, ktoré sa dajú opraviť iba výmenou celých vrstiev vozovky,“ informuje primátor Bratislavy Matúš Vallo na sociálnej sieti.
„Recept“ na opravu trhlín
Magistrát na sociálnej sieti vysvetľuje, ako takáto oprava prebieha. Základom je vyčistiť trhlinu a jej okolie od nánosov špiny a vlhkosti. To je prvým krokom k spoľahlivému a úplnému vyplneniu trhliny zálievkovou hmotou. Po očistení sa steny trhliny ošetria základným (penetračným) náterom. Ten zvyšuje priľnavosť zálievky k stenám trhliny tak, aby nedochádzalo k jej odtrhnutiu.
„Pri zalievaní trhlín dbáme na to, aby bola celá trhlina vyplnená zálievkovou hmotou. V prípade väčších trhlín sa zalievanie môže realizovať aj po viacerých vrstvách. Tento postup je vhodný napríklad aj pri komunikáciách s väčším sklonom, kedy môže dochádzať ku stekaniu zálievkovej hmoty,“ približuje postup opravy mesto.
Na záver sa povrch zálievky posype sypkým materiálom. Autá tak môžu jazdiť po ceste hneď po zaliatí škár bez toho, aby dochádzalo k rozjazďovaniu a poškodeniu zálievok. Hmota sa tak ani nelepí na kolesá áut.